Aksel Waldemar Johannessen, norsk maler, utdannet som billedhugger. Kom tidlig i kontakt med Garborg-kretsen på Labråten i Asker, og var med på å stifte Det Norske Teatret. Han stiftet, sammen med sin hustru Anna, «Heimen», som fungerte som teatrets systue. Han tegnet, i samarbeid med sin hustru og Hulda Garborg, mønsteret til Gudbrandsdal festdrakt og fikk betydning for vår nasjonale tekstiltradisjon.

Hans malerier er preget av et sterkt ekspresjonistisk, ofte grusomt uttrykk i lysende farger, avbrutt av vare og fine, naturlyriske stemninger. Tematisk er bildene hans nærmest en livsfrise over hans sjelelige lidelser. Hans vennskap med Arne og Hulda Garborg, Oskar Braaten, Olav Nygard og Kristofer Uppdal preger hans kunst; han er proletariatets maler, en humanist som forsvarte taperne i livet.

Hans omkring hundre malerier ble utstilt først etter hans død i 1923 i Blomqvist Kunsthandel, og vakte stor oppsikt; Vigeland, Munch og Jappe Nilssen var begeistret. Etter Johannessens og hustruens tidlige bortgang ble bildene glemt. I 1990 ble de første 20 bildene gjenoppdaget på en låve av Haakon Mehren. Utstillingen hos Blomqvist ble rekonstruert 1992, deretter fulgte utstillinger en rekke steder, både i Norge og i utlandet.

  • Mehren, H., red.: A.W.J.: vår glemte maler, 1992, isbn 82-05-20792-5, Finn boken
  • Moser, S.K. & E. Savio, red.: -Der Blutige Ernst des Lebens-: der Maler A.W.J. (1880–1922), 1995, isbn 3-901658-00-9, Finn boken
  • NKL
  • Steingräber, E., red.: A.W.J. (1880–1922): imagines of a Nordic drama, 1994, isbn 88-435-4776-3, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.