Bell P-39 Airacobra, amerikansk enmotors jagerfly brukt under den annen verdenskrig, utviklet av Bell Aircraft Company. Skilte seg ut fra de fleste andre samtidige jagerfly ved å ha motoren plassert bak cockpiten og en 37 mm kanon plassert foran med løpet gjennom propellnavet.

P-39 Airacobra fløy første gang 6. april 1939, operativt i den amerikanske hærs flyvåpen i februar 1941. Ble også levert til det britiske flyvåpenet, hvor Airacobra fikk sin ilddåp i oktober 1941 men hadde en kort karriere, og til henholdsvis de frie franske styrker og Italia i 1944. Over 4750 fly, vel halvparten av produksjonen, ble eksportert til Sovjetunionen alene.

Ytelsene til P-39 Airacobra ble regnet som utilstrekkelige i større høyder, og flytypen var upopulær i den amerikanske hærs flyvåpen, men den viste seg etterhvert å være en effektiv jagerbomber. Spesielt i bruk med det sovjetiske flyvåpenet på østfronten hvor de fleste luftkampene foregikk i lav høyde, og hvor 37 mm kanonen flytypen var utstyrt med viste seg effektiv mot bakkemål.

I alt ble over 9500 P-39 Airacobra produsert frem til 1944. Airacobra var utstyrt med en Allison V-1710 tolvsylindret V-motor, og var normalt utrustet med en 37 mm kanon og to 12,7 mm mitraljøser i nesen, i tillegg hadde en del varianter enten fire 7,62 mm mitraljøser i vingene eller to 12,7 mm mitraljøser under vingene.  Vingespenn 10,36 m, lengde 9,19 m, maksimal startvekt 4014 kg, topphastighet 579 km/t ved 15 000 fot (4572 m) (Spesifikasjoner for P-39D Airacobra).

  • Swanborough, Gordon & Bowers, Peter M.: United States Military Aircraft since 1909, Putnam Aeronautical Books, London, 1989
  • Johnsen, Frederick A.: Bell P-39/P-63 Airacobra & Kingcobra, Speciality Press Publishers and Wholesalers, 1998

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.