Bell P-39 Airacobra, amerikansk enmotors jagerfly brukt under den annen verdenskrig, utviklet av Bell Aircraft Company. Skilte seg ut fra de fleste andre samtidige jagerfly ved å ha motoren plassert bak cockpiten og en 37 mm kanon plassert foran med løpet gjennom propellnavet.

P-39 Airacobra fløy første gang 6. april 1939, operativt i den amerikanske hærs flyvåpen i februar 1941. Ble også levert til det britiske flyvåpenet, hvor Airacobra fikk sin ilddåp i oktober 1941 men hadde en kort karriere, og til henholdsvis de frie franske styrker og Italia i 1944. Over 4750 fly, vel halvparten av produksjonen, ble eksportert til Sovjetunionen alene.

Ytelsene til P-39 Airacobra ble regnet som utilstrekkelige i større høyder, og flytypen var upopulær i den amerikanske hærs flyvåpen, men den viste seg etterhvert å være en effektiv jagerbomber. Spesielt i bruk med det sovjetiske flyvåpenet på østfronten hvor de fleste luftkampene foregikk i lav høyde, og hvor 37 mm kanonen flytypen var utstyrt med viste seg effektiv mot bakkemål.

I alt ble over 9500 P-39 Airacobra produsert frem til 1944. Airacobra var utstyrt med en Allison V-1710 tolvsylindret V-motor, og var normalt utrustet med en 37 mm kanon og to 12,7 mm mitraljøser i nesen, i tillegg hadde en del varianter enten fire 7,62 mm mitraljøser i vingene eller to 12,7 mm mitraljøser under vingene.  Vingespenn 10,36 m, lengde 9,19 m, maksimal startvekt 4014 kg, topphastighet 579 km/t ved 15 000 fot (4572 m) (Spesifikasjoner for P-39D Airacobra).

  • Swanborough, Gordon & Bowers, Peter M.: United States Military Aircraft since 1909, Putnam Aeronautical Books, London, 1989
  • Johnsen, Frederick A.: Bell P-39/P-63 Airacobra & Kingcobra, Speciality Press Publishers and Wholesalers, 1998

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.