P-39 Airacobra

SDASM Archives.

Bell P-39 Airacobra var et amerikansk enmotors jagerfly brukt under andre verdenskrig. Flyet ble utviklet av Bell Aircraft Company og skilte seg ut fra de fleste andre samtidige jagerfly ved å ha motoren plassert bak cockpiten og en 37-millimeter kanon plassert foran med løpet gjennom propellnavet.

Historie

En P-39 Airacobra fotografert på Ny Guinea i 1944
SDASM Archives.

P-39 Airacobra fløy første gang 6. april 1939, og ble tatt i bruk i den amerikanske hærs flyvåpen i februar 1941. Flyet ble også levert til det britiske flyvåpenet, hvor det fikk sin ilddåp i oktober 1941, men hadde en kort karriere, og til henholdsvis de frie franske styrker og Italia i 1944. I alt ble over 9500 P-39 Airacobra produsert frem til 1944. Over 4750 fly, vel halvparten av produksjonen, ble eksportert til Sovjetunionen alene.

Ytelsene til P-39 Airacobra ble regnet som utilstrekkelige i større høyder, og flytypen var upopulær i den amerikanske hærs flyvåpen, men den viste seg etter hvert å være en effektiv jagerbomber. Spesielt i bruk med det sovjetiske flyvåpenet på Østfronten hvor de fleste luftkampene foregikk i lav høyde, og hvor 37-millimeter kanonen flytypen var utstyrt med viste seg effektiv mot bakkemål.

Spesifikasjoner

Kanon- og motorinstallasjonen på en P-39 Airacobra
U.S. Air Force photo.

Varianten P-39D Airacobra var utstyrt med en Allison V-1710 tolvsylindret V-motor. Flyet var normalt utrustet med en 37-millimeter kanon og to 12,7-millimeter mitraljøser i nesen, i tillegg hadde en del varianter enten fire 7,62-millimeter mitraljøser i vingene eller to 12,7-millimeter mitraljøser under vingene.

  • Vingespenn: 10,36 meter
  • Lengde: 9,19 meter
  • Maksimal startvekt: 4014 kilogram
  • Topphastighet: 579 kilometer i timen ved 15 000 fot (4572 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg