Airabonita

Bell XFL-1 Airabonita var et amerikansk eksperimentelt jagerfly for bruk fra hangarskip, utviklet parallelt som en variant av Bell P-39 Airacobra for den amerikanske marinen.

Historie

Bell XFL-1 Airabonita.

.
Lisens: fri

Airabonita fløy første gang 13. mai 1940, og skilte seg blant annet fra Airacobra ved at det hadde halehjul istedet for nesehjul. Flytypen tilfredsstilte ikke kravene til den amerikanske marinen, og videre utvikling ble stanset i 1942.

Spesifikasjoner

Airabonita var utstyrt med en Allison V-1710-6 tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1150 hestekrefter, og foreslått utrustning var enten en 30-millimeter kanon, eller en 12,7-millimeter mitraljøse plassert med løpet gjennom propellnavet, og to 7,62-millimeter mitraljøser i nesen.

  • Vingespenn: 10,67 meter
  • Lengde: 9,09 meter
  • Maksimal startvekt: 3271 kilogram
  • Topphastighet: 541 km/t ved 10 000 fot (3050 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Jon Richardsen

Er det en liten feil i teksten her? Bevæpningen er oppgitt til å være en 30 mm kanon eller en 12,7 mm mitraljøse som skyter gjennom propellnavet og to 7,62 mm mitraljøser i nesen. Det riktige er vel at sistnevnte er montert i vingene?

svarte Yngve Jarslett

Hei, Jon! Alle kilder jeg har oppgir at de skulle vært montert i nesen. Nå ble jo aldri flyet utrustet med noe som helst av skyts, da flytypen ble kansellert før de kom så langt

Mvh, Yngve Jarslett

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg