Siden kunsten å lage figurer av brent leire ennå ikke var kjent, laget innbyggerne små figurer av siv, kvister og greiner som de kledde med gips og dekorerte. Det er funnet ganske naturtro figurer som representerer både gaseller, sauer, geiter og små kvinnefigurer.
Mest kjent er likevel de 30 store menneskefigurene og bystene som fremstiller både menn, kvinner og barn. De ble funnet samlet i to sjakter som ble laget med rundt 200 års mellomrom. Helfigurene har en kjerne av siv fra bredden av elven Zarqa og er dekket med gips. De største er rundt en meter høye. De var laget slik at de kunne stå oppreist. Ansiktene har store øyne av hvite skjell og pupiller av asfalt. Flere har to hoder. Vi vet ikke noe sikkert om statuenes eventuelle religiøse funksjon.
Men funnet av dekorerte hodeskaller, samt rester etter begravelser under husene, kan tyde på at innbyggerne praktiserte en form for forfedrekult. Hele kroppen ble begravet først, og hodeskallen senere skilt fra kroppen, tatt ut, dekket med gips og dekorert. I tillegg er det funnet fellesgraver, gjerne i nærheten av noe som kan ha vært spesielle bygninger. Også det kan tydes som en form for kult. Andre døde ble derimot lagt på det som ser ut som avfallshauger, og mange antar at dette dreide seg om mindre betydningsfulle samfunnsmedlemmer.
Statuene har mange fellestrekk med rester etter liknende figurer funnet i Jeriko, men var i svært mye bedre stand. Figurene fra Ain Ghazal er blitt restaurert, og de fleste befinner seg i dag i Jordans arkeologiske museum i Amman.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.