Faktaboks

Adolphe Braun

Jean Adolphe Braun

Født
13. juni 1812, Besançon, Frankrike
Død
31. desember 1877, Mulhouse, Frankrike
Adolphe Braun, ca 1860
Alsaciennen, 1871
Av /Münchner Stadtmuseum.

Jean Adolphe Braun var en fransk fotograf, som var kjent for sine stilleben, parisiske gatescener og storslåtte alpelandskap. Han er kanskje mest kjent for sin bok fra 1856 med motebilder som anses for å være den første samlingen av motefotografi i verden.

Bakgrunn

Adolphe Braun hadde talent som tegner og ble sendt til Paris i 1828 for å studere dekorativ design. Han var opprinnelig utdannet tekstildesigner, men ble en av de mest innflytelsesrike franske fotografene i sin tid, og produserte tusenvis av portretter, kostymebilder, naturstudier, maleriske panoramaer, gatescener og reproduksjoner av kunstverk. Han begynte å arbeide med kamera i 1853 som grunnlag for sine design og publiserte sitt første album med blomsterstilleben året etter. Komposisjonene hans fikk god mottakelse for sine kunstneriske kvaliteter, og fra 1855 viet han seg helt til fotografi.

Karriere

Suksessen med blomsterstillebenene inspirerte Braun til å søke andre emner som egnet seg for publisering i samme format, blant annet arkitektoniske og naturskjønne steder. Han reiste i Alsace, Sveits og Tyskland på søken etter pittoreske utsikter og tok over fire tusen bilder. Braun brukte fysisk store negativer, som gjorde det mulig å fange små detaljer og et bredt tonespekter.

Han grunnla kunstforlaget Maison Braun & Cie i 1857 som fort ble anerkjent som et banebrytende firma og et av de mest produktive i sin tid. Med utgangspunkt i en omfattende katalog solgte de sine trykk over hele Europa og Nord-Amerika. Studioet ble innredet med tanke på produksjon og skapte tusenvis av stereoskopiske bilder og panoramabilder for salg.

På midten av 1860-tallet tok han i bruk en karbontrykkmetode til å lage reproduksjoner av kjente kunstverk fra steder som Louvre, Albertina og Vatikanet, samt skulpturer i Frankrike og Italia. Satsingen var vellykket, og Braun brukte resten av karrieren på kunstreproduksjoner. De detaljerte reproduksjonene brakte kunstverkene til studenter i Nord-Amerika og ble en viktig katalysator for kunsthistorien i USA.

Selv om Braun produserte en mengde bilder av høy kvalitet og for ulike formål, ble hans bidrag oversett på begynnelsen av det tjuende århundre, delvis på grunn av den kommersielle suksessen til firmaet han grunnla. Det var først på midten av 1960-tallet at arbeidet hans ble verdsatt. Bildene hans er utstilt på Metropolitan Museum of Art, J. Paul Getty-museet, George Eastman House, og Musée d'Orsay.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg