Adolphe Adam

Faktaboks

Adolphe Adam

Adolphe Charles Adam

Uttale
adˈã
Født
24. juli 1803, Paris
Død
3. mai 1856, Paris

Artikkelstart

Adolphe Adam var en fransk komponist som ble svært populær for sine grasiøse og iørefallende melodier – ikke minst er julesangen «Cantique de noël» (O helga natt) berømt. Adam komponerte til sammen 53 sceneverker og 13 balletter.

Estetikk

Adam er først og fremst kjent for sine komiske operaer i sin lærer François Adrien Boieldieus (1775–1834) stil. Han oppnådde internasjonal berømmelse med operaen «Le postillion de Longjumeau» i 1836. Verket er et eksempel på det som benevnes opéra comique, den franske versjonen av den italienske opera buffa, kjennetegnet ved lettflytende og naturlig melodikk, samt situasjonskomikk. Adams ballettmusikk til Giselle (1841) ble i lange tider stildannende.

Biografi

Adam var sønn av komponisten Louis Adam, som også var professor i klaver ved konservatoriet i Paris. I 1817 ble Adolphe inntatt som student ved konservatoriet og ble elev i komposisjon hos Anton Reicha (1770–1836) og Boieldieu. I 1844 ble han valgt inn i Institut de France og grunnla i 1847 Théâtre National, som han ønsket skulle bli en institusjon som kunne gi unge komponister utviklingsmuligheter. På grunn av de politisk urolige tidene ble institusjonen nedlagt etter ett år, og dette førte til økonomisk ruin for Adam. Fra 1849 til sin død i 1856 underviste han i komposisjon ved konservatoriet i Paris.

Verk i utvalg

Opera

  • Le Chalet, 1834.
  • Le postillon de Longjumeau, 1836.
  • Le brasseur de Preston, 1838.
  • Le Toréador, 1849.
  • La poupée de Nuremberg, 1852.
  • Si j’étais roi, 1852.
  • Le Sourd, 1853.
  • Giralda ou la nouvelle Psyché, 1850.

Ballett

  • Giselle ou Les Willis, 1841.
  • Le Corsaire, 1856.

I tillegg kirkemusikk, klaverstykker, kor- og solosanger, blant annet den kjente Cantique de noël (Julsång).

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Souvenirs d'un musicien, memoarer publisert posthumt i 1857.
  • Derniers souvenirs d'un musicien, memoarer publisert posthumt i 1859.
  • F. Halévy: Notice sur la vie et les ouvrages de Adolphe Adam, 1859.
  • C. W. Beaumont: The ballet called 'Giselle', 1944.

Kommentarer (3)

skrev Trond Olav Svendsen

Tittelen på operaen Le Postillon de Lonjumeau er stavet på to forskjellige måter i artikkelen, ingen av dem i pakt med vanlig fransk praksis. En viss forvirring er til å forstå, da et faktisk sted utenfor Paris har navnet stavet Longjumeau. Jeg synes dessuten at artikkelen bør hete bare Adolph Adam, jmfr. forsiden av hans selvbiografi og mange partiturer og CD-utgivelser. Han het jo også Charles, men det er som kjent ikke poenget med en artikkels tittel å ha med alt som står på fødselsattesten. Poenget med en artikkels tittel er gjenfinning og gjenkjennelse, mens "det hele og fulle navn" står i boksen.

skrev Rune J. Andersen

Hei Trond Olav!
Jeg har gjennomført «Le postillion de Longjumeau» som tittel.

Det virker fornuftig og logisk å endre tittelen til Adolph Adam. Det ser imidlertid ikke ut til at jeg kan endre tittelen – den virker gjort av redaksjonen som en tittel jeg ikke har innflytelse på.
Vennlig hilsen
Rune A.

skrev Ola Nordal

Jeg har endret navnet. Takk for innspillet. Hilsen Ola i redaksjonen

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg