Adolf Hallman, svensk avistegner, illustratør, kosmopolitt og skribent, særlig kjent for sine dekorative og tidsriktige bokomslag i art deco-stil på 1930- og 1940-tallet. Han var også avistegner for flere skandinaviske aviser og vittighetsblader på begynnelsen og midten av 1900-tallet. 

Hallman var elev ved Valands malerskole i Göteborg 1913–1916 og gikk senere i lære hos kunstneren Henrik Sørensen i Kristiania. Han leverte avistegninger til både svenske, norske og danske aviser, blant annet Tidens Tegn og Dagbladet fra 1916–1919. Han tegnet også for vittighetsbladet Exlex fra 1918–1919. Fra 1922 gjorde han oppdrag for Politikens søndagstillegg – et eksklusivt magasin som ble trykket i moderne fargetrykk.

Han var en kosmopolitt som reiste mye og følte seg hjemme i storbyer som New York, London, Paris og København. Her fikk han inspirasjon, og ble oppdatert på de nyeste internasjonale trendene innen visuell kunst. Hans tegne- og illustrasjonsstil har en slags storbystemning i seg, og hans enkle streker sammen med store, ensfargede flater er typiske for datidens art deco-stilen. Samtidig utviklet han sin helt særegne stil, preget av maskulin eleganse.

Hallman illustrerte bøker for flere forfattere, og er særlig kjent for sine dekorative og trendy bokomslag i avdempede farger. Han illustrerte blant annet Guy de Maupassants Boule de Suif (1941), Charles Baudelaires Les Fleurs du Mal (1946) og Voltaires Candide (1946). Han ga også ut egne bøker med reisekåserier og illustrasjoner, som På Boulevard Europa (1929), Paris under 4 årstider (1930), København (1945) og New York (1956). 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.