Adbusters Media Foundation, aksjonsbasert nettverk som kjemper mot forbruk og materialisme som rådende ideologi i samfunnet, grunnlagt 1989 i Canada av Kalle Lasn. Adbusters har base i Vancouver og gir ut Adbusters Magazine som distribueres til 60 land.

Adbusters består for en stor del av avhoppede reklamefolk, skribenter, designere og kunstnere som driver med kultur-jamming, dvs. aksjonerer på forskjellige måter for å motvirke ensrettingen og kommersialiseringen av samfunnet og kulturen: narrelogoer som vrir på kjente logoer (logobusting) og reklameknusing i form av anti-reklame mot store multinasjonale selskaper som Nike, Phillip Morris Group (Marlboro) og McDonald's er vanlige virkemidler. Adbusters er også kjent for sine anti-konsumkampanjer og har blant annet tatt initiativ til Kjøpefri dag.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.