Adbusters Media Foundation, aksjonsbasert nettverk som kjemper mot forbruk og materialisme som rådende ideologi i samfunnet, grunnlagt 1989 i Canada av Kalle Lasn. Adbusters har base i Vancouver og gir ut Adbusters Magazine som distribueres til 60 land.

Adbusters består for en stor del av avhoppede reklamefolk, skribenter, designere og kunstnere som driver med kultur-jamming, dvs. aksjonerer på forskjellige måter for å motvirke ensrettingen og kommersialiseringen av samfunnet og kulturen: narrelogoer som vrir på kjente logoer (logobusting) og reklameknusing i form av anti-reklame mot store multinasjonale selskaper som Nike, Phillip Morris Group (Marlboro) og McDonald's er vanlige virkemidler. Adbusters er også kjent for sine anti-konsumkampanjer og har blant annet tatt initiativ til Kjøpefri dag.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.