Faktaboks

Abel
hebr. Hebel
Abel
Abels døde kropp blir funnet av Adam og Eva etter at Kain har drept ham. Vannfarger på tre fra 1825.
Av .

Abel er en person i Det gamle testamentet og Tanakh. Han var Adam og Evas andre sønn, og livnærte seg som gjeter. Fortellingen om Abel og hans bror Kain finnes i 1. Mosebok kapittel 4.

Urhistorien

Fortellingen om Abel finnes i den delen av 1. Mosebok som kalles «urhistorien», det vil si fortellinger fra da verden ble skapt og tiden etter (kapittel 1–11). Disse første kapitlene går under sjangeren mytologiske beretninger og inneholder blant annet to skapelsesberetninger, fortellingen om Adam og Eva i Edens hage, fortellingen om Noa og storflommen samt fortellingen om Babels tårn. Disse fortellingene har paralleller i omkringliggende kulturer, men i 1. Mosebok har de en form som er forankret i denne bokens ideverden. Fortellingene er bundet sammen gjennom slektlister.

Kain og Abel

1. Mosebok forteller om Adam og Eva som de første menneskene på jorda. Adam og Eva lever i Edens hage, men blir kastet ut etter at de spiste frukt fra treet til kunnskap om godt og ondt. Adam og Eva får siden sønnene Kain, som blir jordbruker, og Abel, som gjeter småfe.

Brødrene bærer fram offer til Jahve, Kain noe av det han hadde høstet, Abel et lam. Da Jahve er fornøyd med Abels offer, men ikke med Kains, blir Kain sint. Jahve sier til Kain at han kan velge å handle godt eller ondt. Kain velger det siste. Han lokker Abel ut på markene og dreper han.

Jahve konfronterer Kain med hva han har gjort og sier at han nå skal være bannlyst og en flyktning. Kain svarer og sier at straffen er for tung å bære. Jahve setter derfor et merke på Kain slik at ingen som møter ham skal drepe ham.

Resepsjon

Fortellingen om Abel og Kain er kort. Den forteller ingenting om de to brødrenes forhold eller om omstendighetene de levde i, og den gir ingen forklaring på hvorfor Jahve foretrekker Abels offer framfor Kains. Fortellingen skaper dermed store rom for tolkninger.

Ofte trekkes den tradisjonelle konflikten mellom jordbrukere og nomadiske gjetere fram som en bakgrunn for å forstå teksten. I en slik lesning kan det se ut til at den nomadiske livsstilen verdsettes høyere enn stedbundet jordbruk. Det er imidlertid få holdepunkter i teksten for en slik tolkning.

Jødedommen

I aggadisk litteratur suppleres fortellingen med flere element som er med på forklare omstendighetene rundt drapet. Kains karakter gjøres på ulike måter ondere, mens Abels gjøres bedre.

Videre pekes det i denne litteraturen på ulikheter i hvordan ofrene beskrives som en mulig forklaring. Kain ofrer bare noe av det han har høstet, mens Abel ofrer av de førstefødte i buskapen.

Kristendommen

Flere av tekstene i det nye testamentet nevner Abel. Paralleltekstene Matteus 23,35 og Lukas 11,51 regner Abel som en av flere rettferdige martyrer som døde i tjeneste for Gud. Hebreerbrevet 11 begynner med Abel i sin opplisting av forbilder på troskap til Gud, og Hebreerbrevet 12 bruker språkbildet fra 1. Mosebok der Abels blod roper ut om urgjerningen Kain hadde gjort.

Senere kristne tolkninger kan deles i to hovedkategorier, det vil si tekstnære og allegoriske tolkninger. De tekstnære tolkningene forsøker å kaste lys over de korte tekstene ved å lese dem i sammenheng med andre tekster i 1. Mosebok og i Det gamle testamentet. Her er det særlig den knappe informasjonen fortellingen om Abel gir, som inspirerer fortolkere til å søke svar i andre tekster.

De fleste tolkningene er imidlertid allegoriske tolkninger. Mange leser fortellingen om Abel som en nøkkel til å forstå Jesus og hans død, mens andre tolker Abel som et bilde på forfølgelsen av kristne.

Islam

Islamsk litteratur trekker veksler på jødiske og kristne tradisjoner knyttet til Abel og Kain, eller Habil og Qabil på arabisk. I etterkoranske kilder forklares konflikten med henvisning til en tradisjon hvor begge brødrene hadde en tvillingsøster som den andre skulle gifte seg med. Søsteren til Kain var vakker, derfor ville Kain ha henne for seg selv. Dette var årsaken til konflikten som endte med drapet på Abel.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne kilder

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg