Faktaboks

The Nielsen Company
ACNielsen

The Nielsen Company er opprinnelig et amerikansk markedsforskningsinstitutt fra Stamford, Connecticut som ble grunnlagt i 1923 av Arthur Charles Nielsen (1897–1980) og oppkalt etter grunnleggeren, A C Nielsen. I 1984–1996 inngikk selskapet i Dun & Bradstreet, fra 2000 i det nederlandske markeds- og informasjonskonsernet VNU. The Nielsen Company er representert i 47 europeiske markeder og mer enn 100 land over hele verden.

A C Nielsen har vært kjent for sine målinger av TV-seertall i USA (Nielsen TV Ratings. Se rating).

Virksomhet i Norge

AC Nielsen Norge AS ble grunnlagt 1969 som Norges Dagligvareindeks; senere sammensluttet med Fakta A/S (grunnlagt 1994) under navnet Norges Markedsdata. AC Nielsen Reklamestatistikk AS ble etablert i 1959 som en stiftelse (Norsk Reklame-Statistikk) som skulle registrere reklameforbruket i Norge. Stiftelsen ble senere omgjort til et aksjeselskap.

I dag er virksomheten samlet i selskapet Nielsen Norge. Nielsen Merkestyrkepris har siden 1995 blitt utdelt årlig og kalkulerer et varemerkes verdi ut fra kriterier som markedets/produktområdets størrelse, merkets posisjon og utvikling i eget segment, langsiktighet og medieinvesteringer for varemerket.

Vinnere av Nielsens Merkestyrkepris

  • 1995 – Friele Kaffe
  • 1996 – Farris
  • 1997 – Coca Cola
  • 1998 – Pizza Grandiosa
  • 1999 – Rema 1000
  • 2000 – Ringnes øl
  • 2001 – Freia Melkesjokolade
  • 2002 – Extra fra Wrigley
  • 2003 – Laban fra Nidar
  • 2004 – Toro
  • 2005 – Pizza Grandiosa
  • 2006 – Kiwi
  • 2007 – Pepsi Max
  • 2008 – Fjordland
  • 2009 – Ideal Wasa
  • 2010 – Rema 1000
  • 2011 – Q-meieriene
  • 2012 – Norvegia
  • 2013 – Delikat
  • 2014 – Coca Cola Zero
  • 2015 – Kiwi
  • 2016 – Corona
  • 2017 – Circle K
  • 2018 – Lofoten
  • 2019 – Skyr

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg