Avsender bestemte framsendingsalternativet ved å skrive 'A' eller 'B' på konvolutten, eventuelt benytte en etikett som dette.
Som en forenkling ble det noen år laget egne frimerker uten tallverdi, men med salgspris som tilsvarte porto for 20-grams brev for henholdsvis A-post og B-post innenlands.

A-post var en brevpostsending og priskategori i portosystemet som Posten lanserte i 1984. I 2018 ble A-post og B-post slått sammen og kun omtalt som post.

I perioden 1984–2018 var det tre priskategorier for vanlig brevpost og basert på framsendingstid i motsetning til tidligere hvor innholdet kunne avgjøre portoen:

  • A-post (A-prioritert) var høyest prioritert og skulle normalt bli levert dagen etter at et brev ble postlagt. A-post ble framsendt med fly dersom det kom raskere fram.
  • B-post (B-økonomi) var billigere å sende, og ble normalt levert i løpet av 3–5 dager.
  • C-post var billigst, men forutsatte at man postet et høyt antall forsendelser samtidig. Leveringstiden var gjerne over seks dager.

Verdibrev og rekommanderte brev måtte sendes som A-post, og var ikke sendingene merket (med B eller C), ble de betraktet som A-post.

For å få B-post-porto måtte sendingene merkes B – med unntak av åpne jule- og nyttårskort innlevert i desember. Postoppkrav kunne sendes som B-post.

C-post var i praksis et tilbud for næringsliv og organisasjoner, og hadde to produktkategorier:

  • Adressert C-post som erstattet massekorsbånd. Fra 2018 benevnt Adressert post og reklame.
  • Uadressert C-post som erstattet gruppekorsbånd. Fra 2018 benevnt Uadressert post og reklame.

Før 1984 bestod portosystemet av sendingskategoriene brev, postkort, trykksaker og småpakker med ulike prisklasser, samt massekorsbånd og gruppekorsbånd for masseutsendelser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg