Kobben

Foto: Marinemuseet, Horten.

A-klassen var Sjøforsvarets første klasse av ubåter. Klassen bestod av fire ubåter, inkludert Kobben, som var Sjøforsvarets aller første ubåt, og som ble tatt i bruk i 1909.

Historie

Ubåtene ble bygd ved Krupp-Germania i Kiel fra 1908, og var opprinnelig fem stykker. Den siste ble holdt igjen av tyske myndigheter etter utbruddet av første verdenskrig. De fire undervannsbåtene som ble levert, var Kobben/A1, A2, A3 og A4. Kobben ble bestilt i 1907, mens de tre andre ble bestilt i 1911. Tre av dem var i bruk da Norge ble angrepet av Tyskland 9. april 1940, men de var da svært utdaterte.

Kobben/A1

Kobben ble sjøsatt 5. mai 1909, og 28. november samme år ble kommando heist første gang på en norsk ubåt. Kobben fikk navnet A1 i 1913, etter beslutningen om å kalle alle ubåtene for A-klassen. Den strøk kommando siste gang i 1919, ble kondemnert i 1926, og hugget opp i 1933. Tårnet er fremdeles bevart og er utstilt på Marinemuseet i Horten.

A2

A2 ble sjøsatt i 1913 og tatt i bruk fra 1914. I 1926 ble den satt i reserve sammen med A3 og A4, men ble aktivert igjen i 1939. 9. april 1940 var den stasjonert ved ubåtstasjonen på Teie, og på vei ut av Torgersøgapet ved Vallø kom den i kamp med to tyske minesveipere. Etter å ha blitt beskutt av kanoner og angrepet med synkeminer etter at den hadde dykket ned på bunnen, overgav den seg. Den ble hugget opp under andre verdenskrig.

A3 og A4

A4

A4 fotografert med mannskapet i 1915

A4
Av /Marinemuseet, Horten.

A3 og A4 ble sjøsatt i 1913 og tatt i bruk fra 1914. I 1926 ble de satt i reserve sammen med A2, men ble aktivert igjen i 1939 og var 9. april 1940 stasjonert ved ubåtstasjonen på Teie. Begge gikk ut til sine tildelte felt i Oslofjorden 9. april, men måtte ligge neddykket på grunn av stor tysk flyaktivitet. Natt til 16. april ble de senket i Engebukta ved Engøy for å unngå at de falt i hendene på den tyske okkupasjonsmakten, men på grunt vann i tilfelle de kunne tas i bruk igjen. De ble hevet og hugget opp etter krigen.

Spesifikasjoner

Kobben var mindre enn de andre ubåtene i klassen, og hadde ikke kanon. Den var utstyrt med to dieselmotorer med en ytelse på 440 akselhestekrefter, og to elektriske motorer med en ytelse på 250 akselhestekrefter, og ubåten var utrustet med tre torpedorør, to i baugen og ett akter.

  • Deplasement: 225 tonn på overflaten; 280 tonn neddykket
  • Lengde: 39,3 meter
  • Toppfart: 11,8 knop på overflaten; 8,5 knop neddykket
  • Mannskap: 14

Resten av A-klassen var utstyrt med to dieselmotorer med en ytelse på 700 akselhestekrefter, og to elektriske motorer med en ytelse på 380 akselhestekrefter. Ubåtene var utrustet med tre torpedorør, to i baugen og ett akter, og en 76-millimeter kanon.

  • Deplasement: 251 tonn på overflaten; 355 tonn neddykket
  • Lengde: 46,5 meter
  • Toppfart: 14 knop på overflaten; 9 knop neddykket
  • Største operasjonsdybde: 50 meter
  • Mannskap: 16

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg