Holmenkolbanen

Holmenkolbanen, Norges første forstadsbane, åpnet 1898. Bildet viser Slemdal stasjon, til å begynne med banens hovedstasjon, der baneselskapets administrasjon hadde sitt kontor. Stasjonsbygningen, tegnet av Paul Due, ble revet i 1978 og senere gjenoppført på Vinterbro.

Av /KF-arkiv ※.

A/S Holmenkolbanen, trafikkselskap i Oslo, grunnlagt i 1896. Selskapet åpnet i 1898 den elektriske 6,5 km lange forstadslinjen MajorstuenHolmenkollen (nåværende Besserud). Dette var landets første elektriske forstadsbane.

Banen ble forlenget 5 km til Frognerseteren i 1916 og med undergrunnsbanen Majorstuen–Nationaltheatret, 2 km, i 1928. Den opprinnelige endestasjonen ble omdøpt til Besserud i 1915, da stasjonen ovenfor fikk navnet Holmenkollen.

Banen har spilt en meget stor rolle for hovedstadens friluftsliv, særlig vinterstid.

Sidelinjer

Holmenkollbanen
Fra Frognerseteren holdeplass. Foto fra 1930-årene.
Av /Oslo Museum.
Lisens: CC BY SA 4.0

Holmenkolbanen drev fra 1912 sidelinjen Majorstuen–Smestad, 2 km, som 1935 ble forlenget med 2,9 km til Røa. Både denne og den 6 km lange sidelinjen Majorstuen–Sognsvann (åpnet 1934), som begge tilhørte Akersbanene A/S, ble i 1935 overtatt av Holmenkolbanen.

I 1951 ble Røabanen ytterligere forlenget med 2,3 km til Lijordet i Bærum og 1972 med 0,5 km til Østerås. Holmenkolbanens samlede lengde kom da opp i 26,6 km.

Insolvens og kommunal overtakelse

Byggingen av tunnelen Majorstuen–Nationaltheatret førte til mange bygningsskader og store erstatningskrav. I 1933 tapte baneselskapet i høyesterett, og fikk større erstatningskrav enn det selskapet kunne betale og selskapet var i praksis insolvent.

Løsningen ble at Aker kommune overtok erstatningskravene. Som kompensasjon overtok kommunen aksjemajoriteten i selskapet med 54 prosent eierandel. Ved kommunesammenslåingen i 1948 gikk aksjeposten til Oslo kommune. Kommunen løste inn de fleste private aksjene i 1975 og AS Oslo Sporveier overtok driften av banen.

Inkorporering i Oslo Sporveier

I 1993 ble selskapet formelt fusjonert med Oslo Sporveier. I 1987 ble de vestlige forstadsbanene knyttet sammen med de østlige T-banene med omstigning på Stortinget stasjon, fra 1995 uten omstigning.

Stasjonsbygninger

Banens første stasjonsbygninger, Slemdal (flyttet til Vinterbro) og Besserud, ble tegnet av arkitekt Paul Due. Stasjonene fra Holmenkollen til Voksenkollen (bortsett fra Lillevann) ble tegnet av Erik Glosimodt.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Nilsen, Knut A. Nordmarkstrikken – Holmenkollbanen gjennom 100 år, 1998

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg