A/S Ekebergbanen, ble stiftet som privat selskap 1914; overtatt av Oslo kommune 1949. Oslo Sporveier overtok 1965 administrasjon og drift av selskapet, som formelt opphørte 1993. AS Ekebergbanen startet banedrift 11.6.1917 på strekningen Stortovet-Sæter. Den 30.9.1931 ble det åpnet en sidelinje Jomfrubråten-Simensbråten. Denne ble trafikkert med en enkel pendelvogn. I rushtiden ble kjøringen på sidelinjen forlenget til Stortorvet. Simensbråtenlinjen ble nedlagt 29.10.1967. 17.9.1941 ble hovedlinjen forlenget fra Sæter til Ljabru. Ekebergbanen hadde på grunn av den sterke stigningen opp til Ekeberg en høyere spenning enn resten av sporveisnettet. Omkobling fra 600 til 1200 volt foregikk i Gamlebyen. I Oslo ble det på 1960-tallet foretatt visse linjeomlegginger. Frem til 30.10.1960 kjørte Ekebergbanen Grønlandsleiret-Brogata-Storgata. Den ble så omlagt til Schweigaards gate-Jernbanetorget-Kirkeristen. 18.8.1963 ble endestasjonen flyttet fra Stortorvet til Jernbanetorget. I 1969 ble Ekebergbanen forlenget til Skøyen og i 1973 trukket tilbake til en midlertidig sløyfe omtrent der hvor Byporten ligger i dag. Ekebergbanen hadde egen vognpark frem til 1974. Da ble Ekebergbanen slått sammen med Lilleakerbanen til en ny linje 9 Jar-Ljabru. Denne linjen ble trafikkert med 42 "gullfisker". (158-160, 164-183 og 185-203). Ekebergbanens hovedbase var på Holtet, og anlegget brukes fortsatt som vognhall og verksted for Oslotrikken. Holtet var i 1924-57 base for banens bussdrift som omfattet "Sværsvannsbussen" (linje 71) og enkelte andre lokale linjer. Ekebergbanens bussdrift ble flyttet til Grefsen da denne vognhallen åpnet i 1957.

Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av leksikonet, utgitt i 2005-2007. Artikkelen hadde ingen navngitt forfatter, men en tilknyttet fagkonsulent.

Fagkonsulent for denne artikkelen var

Publisert på nett 14.02.2009. Det er siden gjort 1 endringer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Jernbane og sporvei

Tor Wisting

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.