Pasientombud betegner både en virksomhet og en person som arbeider med å ivareta pasientens rettssikkerhet overfor helsetjenesten. Pasientombudets arbeid er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven.

Historikk og organisering

Det første pasientombudet i Norge ble etablert i Nordland 1984. Senere er det opprettet tilsvarende ombudsordninger i alle fylker. Hedmark og Oppland har felles pasientombud. De første pasientombudene var ansatt av sykehuseier (fylkeskommunene). Da daværende pasientrettighetsloven trådte i kraft i 2001 ble ordningen statlig. Pasientombudene har en selvstendig stilling, men er administrativt underlagt Helsedirektoratet.

Oppgaver

De statlige pasientombudene skal ifølge loven arbeide for å ivareta pasientens behov, interesser og rettssikkerhet overfor helsetjenesten, og for å bedre kvaliteten i helsetjenesten. Arbeidsoppgavene er avgrenset til spesialisthelsetjenesten.

I Oslo er ordningen fremdeles kommunal og der har ombudet ansvar både for helsetjenesten og sosial- og barneverntjenesten. Mye av arbeidet til pasientombudene består i å opprette kontakt mellom pasient og helsevesen i forbindelse med misnøye eller klagesaker.

Offentlige myndigheter og helsetjenesten skal gi ombudet de opplysninger dette trenger for å utføre sine oppgaver.

Ombudet har ingen selvstendig vedtaksmyndighet, men skal underrette tilsynsmyndighetene om forhold som det er påkrevd at tilsynet følger opp.

Ombudet bestemmer selv hvilke saker de vil gå nærmere inn i.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg