Faktaboks

Roald Dahl
Født
13. september 1916, Llandaff, Glamorgen (nå Cardiff) i Wales, Storbritannia
Død
23. november 1990, Oxford
Virke
Britisk forfatter av norsk herkomst
Familie
Foreldre: Skipsmegler Harald Dahl (1863–1920) og (Anne) Sofie Magdalene Hesselberg (1885–1967). Gift 1) 1953 med skuespiller Patricia Neal (20.1.1926–), datter av daglig leder William Burdette (“Coot”) Neal (1895–1944) og Eura Mildred Petrey (1899–2003), ekteskapet oppløst 1983; 2) 1983 med treskjærer Felicity Ann (“Liccy”) Crosland f. d'Abreu (12.12.1938–), datter av professor Alphonsus Ligouri d'Abreu (1906–76) og Elizabeth Ursula Arienwen Throckmorton (1906–70). Fillenevø (kusines sønn) av Hans Theodor Hesselberg (1885–1966).

Roald Dahl var berømt både som novellist og som barnebokforfatter. Blant hans mest kjente titler er novellen Dypfryst, om den perfekte måten å bli kvitt et mordvåpen på, og barneboken Charlie og sjokoladefabrikken. 10 år etter hans død kåret britiske lesere ham til sin favorittforfatter.

Faren var fra Sarpsborg og etablerte seg etter et omflakkende liv i Cardiff som skipsmegler. Roald, som var oppkalt etter Roald Amundsen, var den tredje av 7 barn, de to eldste fra et tidligere ekteskap. Da Roald var fire år gammel, døde først hans 7 år eldre søster av blindtarmbetennelse og like etterpå faren – av sorg og lungebetennelse. Moren, etter alt å dømme et tårn av styrke, valgte å bli i Storbritannia. I Dahls to erindringsbøker, Gutt og På egne vinger finner vi imidlertid lyse skildringer av sommerferier i Norge.

Dahl fikk sin utdannelse på kostskoler. Hjemlengsel og korporlig avstraffelse var blant de sterkeste inntrykkene fra skoleårene; ifølge ham selv var det her han lærte om ondskap. Han har gitt en uhyggelig skildring av rektor ved den siste av skolene, Repton, hans velærverdighet Geoffrey Fisher. Han gjorde det likevel godt til eksamen, og utmerket seg i sport.

Etter eksamen ville han reise, ikke studere. Han fikk ansettelse i Shell og ble stasjonert i Tanganyika (nå Tanzania). Da den annen verdenskrig startet, meldte han seg til tjeneste i flyvåpenet. Han deltok i flere luftkamper og havarerte i Libya – han kom fra det med livet i behold, men var hardt skadd og mistet synet for lengre tid. Ulykken gjorde ham kampudyktig og påførte ham skader for livet, han måtte senere skifte ut begge hoftebena (det ene beholdt han og brukte som brevpresse).

1942 ble Dahl overført til Washington D. C. som såkalt stedfortredende flyattaché, i praksis etterretningsagent, og ble til slutt Wing Commander (oberstløytnant). I Washington møtte han jevnlig president Roosevelt og senator Truman, men vel så viktig for ham personlig var C. S. Forrester, forfatteren av Hornblower-bøkene. Han bad Dahl skrive ned noen av sine opplevelser, egentlig til bruk i propagandaen. Dahl gav til beste en beretning om havariet, Shot Down Over Libya, som Forrester sendte uendret til Saturday Evening Post som gav $900 for den, noe nær en arbeiders årslønn.

Nå begynte Dahl å skrive historier på grunnlag av sine krigsopplevelser. De ble samlet i Over to You, 1946. 1943 hadde han imidlertid skrevet barneboken The Gremlins, om slemme små skapninger som stod bak alt som gikk galt. Walt Disney kjøpte filmrettighetene, men prosjektet ble aldri noe av.

Etter krigen kom fortellingene som skulle skape Dahls første berømmelse. De ble publisert i amerikanske prestisjemagasiner, og et par stykker i året var nok til at han kunne leve godt. De fleste av dem ble samlet i bøkene Someone Like You og Kiss, Kiss. Totalt skrev han 73 noveller, publisert over et tidsrom på nærmere 50 år.

1953 giftet Dahl seg med filmstjernen Patricia Neal. De fikk fire døtre og en sønn. Den eldste datteren døde imidlertid som følge av komplikasjoner i forbindelse med meslinger. Sønnen Theo ble fire måneder gammel påkjørt i barnevognen og fikk vannhode, og Dahl var med på å utvikle en spesiell tappeventil til bruk ved slike lidelser. Han hadde utgitt barnebøkene James and the Giant Peach og Charlie and the chocolate factory, da hans kone, som var gravid med deres femte barn, fikk hjerneslag. Han tok seg personlig av rehabiliteringen og utviklet metoder som senere er blitt brukt i behandlingen av slagpasienter. Noen av dem kunne synes brutale, men Patricia fikk igjen både førlighet og taleevne og kunne ta opp igjen karrieren som skuespiller.

Interessen for den typen noveller han skrev, gikk imidlertid tilbake, og barnebøkene hadde ennå ikke slått ordentlig igjennom, så Dahl skrev flere filmmanus, bl.a. til Bond-filmen You Only Live Twice, en positiv opplevelse, mens filmversjonen av Charlie og sjokoladefabrikken, Willy Wonka og sjokoladefabrikken, var en enorm skuffelse.

Først med fjernsynsserien Tales of the Unexpected fikk hans diktning en adekvat fremstilling i et annet medium. Serien ble en formidabel suksess og skapte en renessanse for novellene hans. Roald Dahl innledet selv historiene sittende ved den grønne skriveplaten med bena i en sovepose slik han likte å arbeide.

1983 endte ekteskapet med Patricia Neal etter mange års turbulens, og Dahl giftet seg med Felicity Crosland. Det kan virke som det nye ekteskapet brakte mer harmoni inn i tilværelsen, og han skrev noen av sine beste barnebøker i årene som fulgte, bl.a. Heksene og Matilda. Sammen med Liccy utgav han en kokebok som også var en beretning om livet i det dahlske hjem.

Roald Dahl ferierte i Norge også som voksen – han besøkte hver sommer Fevik – og snakket norsk i yngre år. Han kjente norsk litteratur – Isak og Brønnøypresten av Jonas Lie er med i en antologi han redigerte, men forfatterskapet hans er solid plantet i en angloamerikansk fortellertradisjon.

Dahl skrev sakte og fulgte Hemingways råd om å gi seg når det gikk bra. Historiene hans er finslepne og blinkende som diamanter, med knapt et overflødig ord, alt rettet inn mot en overraskende slutt. Noen ganger kommer den som et sjokk, som i Mannen fra syden, noen ganger som en truende hvisking, som i Hybelvertinnen eller Dronninggelé, men leserne glemmer sjelden hvordan historiene ender.

Bak den glitrende fasaden kan alltid merkes en empati for “the underdog”, den underkuede hustruen, mobbeofferet, det naive byttet for tilværelsens rovdyr. Luringer blir selv lurt, jåleri og hovmod står for fall, mobberen får sin bekomst. Men de fleste av Dahls mørke historier er komisk diktning; han forener grøsset og latteren, selv om smilet iblant kan ligne på det som sitter frosset fast på et kranium.

Om Dahl selv, i hvert fall ifølge datteren Tessa, kunne virke fjern og kald og fysisk avvisende mot sine egne barn, så er det ingen tvil om at det var hos barn han hadde sin største empati. Han tok barn på alvor, han hadde skjønt at en vesentlig side ved å være barn er den konstante følelsen av maktesløshet, og han var helhjertet på deres side. Barndommen slik den skildres i hans bøker, er med få unntak en kamp mot troll, mot forvokste autoriteter og groteske tyranner, alt fortalt i et nedenfra-og-opp-perspektiv. Hans unge helter er fryktsomme vesener som det likevel går godt med – den stille, høflige Charlie Bucket, den foreldreløse James, den lynintelligente Matilda omgitt av stupide voksne. Og det går grundig galt med de slemme.

Grusomme barnebøker fantes som en egen tradisjon allerede på 1800-tallet og handlet om hvordan det gikk med barn som var ulydige. Dahls bøker er på mange vis antitesen til disse. De har følgelig også fått kritikk for sin opprørskhet og respektløshet; men leserne elsker dem og ser dem for hva de er, fabler som avspeiler deres egen fantasiverden og utvider den. Og selv om de fleste voksne i bøkene er grotesker, er det alltid én voksenperson som står på den unges side: den snille frøkenen i Matilda, den norske bestemoren i Heksene, pappaen til Danny i Danny og den store fasanjakten. Og tegneren Quentin Blake, som samarbeidet med Dahl de siste 20 årene, har med sin lette, humoristiske stil dannet en kontrast til historienes mørke, voldsomme understrømmer.

Roald Dahl var kontroversiell; han kom bl.a. med utsagn som førte til beskyldninger om antisemittisme og antifeminisme. Han kunne være fordomsfull og brysk, til og med mot unge lesere, men i det rette hjørnet var han elskverdigheten selv, uhøytidelig og rask til å le. Da han døde, fikk han på vikingmaner en rekke gjenstander med seg i graven: biljardkøer, en god burgunder, sjokolade, HB-blyanter og en motorsag.

Han opprettet Roald Dahl-stiftelsen, som gir økonomisk støtte til institusjoner og enkeltpersoner, spesielt innenfor feltene alfabetisme, nevrologi og blodsykdommer. 2005 ble hjemmet hans omskapt til et museum som er åpent en dag i året.

Verker

    Et utvalg

  • The Gremlins, London 1943
  • Someone like you, noveller, New York, 1953 (no. overs. Sånn er vi, 1955 og Et hode kortere og andre hårreisende historier, 1972)
  • Kiss kiss, London 1960 (no overs. Kiss kiss, 1970)
  • James and the Giant Peach, London 1961 (no. overs. Verdens største fersken, 1982)
  • Charlie and the chocolate factory, New York 1964 (no overs. Charlie og sjokoladefabrikken, 1972
  • The magic finger, New York 1966 (no. overs. Den magiske fingeren, 1990)
  • Fantastic Mr Fox, London 1970 (no. overs. Den fantastiske Mikkel Rev, 1978)
  • Charlie and the great glass elevator, London 1973 (no overs. Charlie og den store glassheisen, 1988)
  • Over to you. Ten stories of flyers and flying, New York 1946 (no. overs. Over og ut. Ti historier om flyvere og flyvning, 1975)
  • Switch bitch, New York 1974 (no overs. Bytt beite, 1975)
  • Danny, the champion of the world, London 1975 (no. overs. Danny og den store fasanjakten, 1977
  • My uncle Oswald, 1979 (no. overs. Onkel Oswald, 1980)
  • Tales of the unexpected, London 1979
  • The enormous crocodile, London 1980 (no. overs. Den kjempestore krokodillen, 1988)
  • George's marvellous medicine, London 1981 (no. overs. Georgs magiske medisin, 1982
  • The witches, 1983 (no. overs. Heksene, 1985)
  • Dirty beasts, London 1984 (no. overs. Fæle dyr, 1986)
  • Boy. Tales of childhood, London 1984 (no. overs. Gutt. Fortellinger fra barndommen, 1986)
  • Going solo, 1986 (no overs. På egne vinger, 1987)
  • Matilda, London 1988 (no overs. Matilda, 1989)
  • Memories with food at Gipsy House (sm.m. Felicity Dahl), London 1991 (no. overs. I Roald Dahls kjøkken, 1991

Kilder og litteratur

    [Kan vi få oppgitt noen flere kilder og forslag til videre lesning?]

  • Treglown, J.: Roald Dahl. A biography, London 1995
  • SNL, bd. 3, 2005 (www.snl.no)