Chr. A. Jakhelln var forretningsmann med sterke interesser for kultur, politikk og samfunnsliv. Han er særlig kjent som en markant talsmann for nordnorske interesser.
Jakhelln vokste opp i Bodø i en av byens ledende handelsfamilier og ble tidlig ledet inn i familiebedriften. Han tok eksamen ved Trondhjem Handelsgymnas 1923 og statsøkonomisk eksamen ved universitetet i Oslo 1925. Han begynte umiddelbart i sin fars firma som drev omfattende handels- og bankiervirksomhet.
Chr. A. Jakhelln var spesielt interessert i fisk og drev fiskekjøp under lofotfisket ved firmaets avdeling i Lofoten i perioden 1926–33. Han ble tidlig opptatt av å bringe fersk fisk til europeiske markeder, og hans idé var en “ubrutt kjølekjede” fra fisker til forbruker. Problemer i fiskeriene i mellomkrigstiden og store tap ved egne forretninger fikk ham imidlertid til å oppgi ideen. Han forlot farens firma og etablerte 1935 sitt eget firma, Bunkerstasjonen A/S. To år senere etablerte han bilforretning.
Kull og biler var pilarene i Jakhellns forretningsvirksomhet. Det medførte en omfattende deltakelse i bransjeorganisasjoner og tilstøtende virksomheter. Jakhelln var stifter og styremedlem i Nord-Norges Kullimportørforening fra 1951, styremedlem i Norske Kullimportørers Landsforening fra samme år, styremedlem i Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S 1953–62 og styremedlem og nestleder i Norsk Koksverk A/S 1961–63. Hans engasjement innen energiforsyning brakte ham senere til oljebransjen, der han var styremedlem i Nocoto og medstifter av den nordnorske avleggeren NOCONOR. 1969–74 var han viseformann i Sagapart, senere Saga Petroleum.
Hans bilforretning, Chr. A. Jakhelln A/S, senere Jakhelln Bil A/S, var sammenhengende forhandler av Volvo fra 1938. Selskapet etablerte seg flere steder i fylket og kom til å bli den dominerende forhandler i Nordland. Jakhelln var styreleder i Hålogaland Automobilforhandleres Forening fra 1944, styremedlem i Norske Volvoforhandleres Forening 1944–53 og i Automobilforhandlernes Landsforbund (senere Norges Bilbransjeforbund) 1946–65.
Chr. A. Jakhelln var meget opptatt av sin landsdels utvikling. Han ivret for samarbeid innen nordnorsk næringsliv og bidrog 1938 til stiftelsen av Nord-Norges Forretningsdrivendes Forening. Foreningen fikk et kort liv, men tente likevel en samarbeidets gnist i landsdelens næringsliv. Etter fem års tysk okkupasjon, der Jakhellns forretning ble lagt i grus ved den tyske bombingen av Bodø i mai 1940, startet han på nytt med å samle landsdelens krefter til samarbeid. For ham ble det viktigste instrumentet Studieselskapet for Nord-Norsk Næringsliv, stiftet 1947. Han var styreleder for selskapet fra starten til 1974, og æresmedlem fra 1957. I motsetning til mange av sine kolleger mente Jakhelln at det var nødvendig med statlig innsats – ikke minst ved utbygging av infrastruktur – for å bringe Nord-Norge på høyde med resten av landsdelen. 1951 ønsket han derfor Utbyggingsprogrammet for Nord-Norge velkommen, og han bidrog selv sterkt til utformingen av programmet gjennom sitt virke i studieselskapet.
Jakhelln var politisk interessert og var medlem av Bodø bystyre og formannskap 1948–55 og 1960–63. Han hadde også andre politiske verv i byen. Han ble utnevnt til ridder av 1. kl. av St. Olavs Orden 1969 og var ridder av den nederlandske Oranje-Nassau-orden.
Chr. A. Jakhelln var meget interessert i kunst og kultur, og kunne helt til det siste sees på tur i Bodømarka. Samtidig blir han husket som den ranke skikkelsen i bybildet, iført kappe og bredbremmet hatt; kanskje Bodøs siste aristokrat?