Steen klarte imidlertid å komme seg ovenpå. Han fikk allerede i 1928 den norske representasjonen på merker som Horch og Wanderer (Auto Union), men viktigere var to nye agenturer som har preget virksomheten hele tiden etterpå: Peugeot og Daimler-Benz’ busser og lastebiler (Mercedes-Benz personbiler kom til etter Steens død).
Det var altså som Peugeots mann i Norge at Bertel O. Steen gikk inn i den virkelige vekstperioden i Bil-Norge. Han spilte også en betydelig rolle i bilimportørenes organisasjoner. Han deltok i opprettelsen av Automobilforhandlernes Forening i 1916 og var foreningens formann i flere perioder og æresmedlem fra 1951. Han var også i en årrekke medlem av Oslo Handelsstands Forenings 50-mannsutvalg.
Steen viste også stor interesse for kulturelle og sosiale formål. Han bidro til finansieringen av noen av Fridtjof Nansens og Roald Amundsens polarekspedisjoner og skjenket flere gaver til Larvik, både kunstgaver til handelsstandsforeningen og legat til studerende ungdom. Han var lenge en viktig støttespiller for Arguslotteriet i Oslo.
Bertel O. Steens virksomhet vokste med bilismen, og da han døde i 1962, var bilsalget frigitt og omsetningen slo stadig sine egne rekorder. Virksomheten i selskapet, som var omgjort til aksjeselskap 1956, ble midlertidig videreført under ledelse av Steens tre sønner, inntil den yngste sønnen Tore overtok som administrerende direktør i 1969. Selskapet er fortsatt i familiens eie.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.