Faktaboks

Strømmens Værksted

Strømmens Mek. Værksted

Strømmens Verksted

Strømmens Værksted
Oversiktsbilde over verkstedbygningene på Strømmens Værksted omkring 1930.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Strømmens Værksted
Arbeiderne på vei ut av verkstedets hovedport etter endt arbeidsdag. Foto trolig fra 1930- eller 1940-årene.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Strømmens Værksted
Strømmens Værksted spesialiserte seg blant annet på bygging av jernbanevogner. Foto fra bygging av jernbanevogner, 1935.

Strømmens Værksted var en norsk industribedrift som var i drift fra 1873 til 1979. Bedriften var mekanisk verksted og stålverk, og produserte blant annet jernbanevogner.

Strømmens Værksted ble grunnlagt på Strømmen i 1873 av Wincents Thurmann Ihlen, som bygde om noen av sine sagbruk til jernbanevognfabrikk og jernstøperi. I 1883 ble bedriften overtatt av sønnen Nils Claus Ihlen og i 1902 utvidet til stålverk. Bedriften ble ombygd til elektrostålverk i 1923.

Det ble ferdigmontert biler av merkene De Soto og Dodge på Strømmens Værksted fra 1933 til 1940, og et antall Dodge var også levert under verkstedets eget merke Strømmen.

Virksomheten innstilte i 1979. Samme år ble et nytt Strømmens verksted dannet som datterselskap av NEBB, og dette selskapet fortsatte produksjonen av materiell til jernbane og sporvogn.

Det nye verkstedet tilhørte i 1988–1995 konsernet EB (ABB), i 1996–2001 Adtranz, og fra 2001 Bombardier under navnet Bombardier Transportation Norway A/S.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Amundsen, Kari m.fl.: Strømmen og Strømmens værksted : fra industri til handel, 1996, isbn 82-7357-008-8
  • Fasting, Kaare: Strömmens Værksted gjennom 100 år : 1873-1973, 1974

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg