Raumabanen
Av /NSB.
Lisens: CC BY SA 3.0
Raumabanen (kart)

Av stasjonene på Raumabanen er det nå bare Bjorli som er betjent. Marstein og Verma er nedlagt, Lesjaskog er nedlagt og revet.

Av /Store norske leksikon ※.
Raumabanen

Et tog på Raumabanen passerer Kylling bru. Nedenfor ser man Rauma. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Raumabanen er en jernbanestrekning fra Dombås stasjon på Dovrebanen til Åndalsnes. Den er den eneste jernbanen i Møre og Romsdal. Banestrekningen er 114,2 kilometer lang og ble først tatt i bruk mellom Dombås og Bjorli i 1921. Hele banen ble åpnet av kong Haakon i november 1924, og fra 1958 fikk den dieseldrift.

Banen, som opprinnelig var planlagt bygd til Ålesund, går langs øvre del av Gudbrandsdalslågen fram til Lesjaskog med vannskillet, deretter gjennom Raumas øvre dalføre og ned i den bratte Romsdalen der den passerer under Trollveggen og Romsdalshorn. Den går i flere slyng, blant annet i en vendetunnel ved Verma, og over flere broer. Blant disse er den imponerende Kylling bru, en 77 meter lang steinhvelvbro som hever seg 59 meter over dalbunnen. Høydeforskjellen mellom Dombås og Åndalsnes er 655 meter. En spesiell transport ble gjennomført i 1940, da gullbeholdningen fra Norges bank, i alt 49 tonn gullbarrer, ble ført med godstog fra Lillehammer til Åndalsnes.

Om sommeren har banen en betydelig turisttrafikk gjennom Romsdalen opp til Bjorli med grupper fra cruiseskip i Åndalsnes.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Raumabana, 1994 (Fra Normann-samlinga), isbn 82-91317-01-1

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg