Faktaboks

Johanne Dybwad

født Johanne Juell

Født
2. august 1867, Christiania (nå Oslo)
Død
4. mars 1950, Oslo
Virke
Skuespiller og instruktør
Familie

Foreldre: Skuespiller Mathias Juell (1835–94) og skuespiller Johanne Regine Elvig (1847–82; se Johanne Juell).

Gift 1891 med advokat og visedikter Vilhelm Dybwad (1863–1950), ekteskapet oppløst 1916.

Johanne Dybwad

Johanne Dybwad fotografert omkring 1925. Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Johanne Dybwad
Av /NTB Scanpix.
Johanne Dybwad

Johanne Dybwad

Johanne Dybwad
Av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※.

Johanne Dybwad var en av de mest anerkjente norske skuespillere i første halvdel av 1900-tallet. Hun ble slått til ridder av St. Olavs Orden i 1924 og fikk storkorset i 1947.

Biografi

Johanne Dybwad var datter av Johanne og Mathias Juell, og gift med Vilhelm Dybwad fra 1891 til 1916. Hun debuterte på Den Nationale Scene i 1887 og fikk sitt gjennombrudd året etter som Fanchon i En liden Hex etter George Sands roman, som samme høst ble hennes første rolle på Christiania Theater. På Christiania Theater i 1888–1899 gikk hun inn i et stort repertoar, og utviklet sin kunstnerisk uttrykksfulle teknikk.

Da Nationaltheatret åpnet 1899, stod hun som en av Norges sterkeste og mest originale scenekunstnere, en posisjon hun bevarte gjennom de følgende førti år. Bortsett fra sesongen 1908–1909 var hun knyttet til Nationaltheatret resten av sin karriere, men hun gjestespilte over hele Norden, drog på egen turné til Hamburg og Berlin i 1907 og fulgte Nationaltheatret til Paris 1937.

Som skuespiller

Dybwad var en selvstendig skapende kunstner, som utviklet sin spillestil fra realistisk menneskeskildring til streng monumentalitet. Både i tragedien og komedien prøvde hun alltid å skape helhet, enkelhet, storhet. Det var først og fremst i det store norske repertoaret hun spilte; de fleste av Ibsens kvinneskikkelser, blant annet Signe i Gildet paa Solhoug, tittelrollen i Fru Inger til Østråt, Solveig og Mor Aase i Peer Gynt, Nora i Et dukkehjem, fru Alving i Gengangere og Rebekka West i Rosmersholm. Hennes fremste Bjørnson-roller var Klara Sang i Over Ævne 1 og Tora Parsberg i Paul Lange og Tora Parsberg; i Gunnar Heibergs dramatikk tittelrollen i Tante Ulrikke og Karen i Kjærlighetens tragedie. Ellers var Lavinia i Det lykkelige valg og tittelrollen i Wiers-Jenssens Anne Pedersdotter hovedskikkelser i hennes norske repertoar.

Av klassikere spilte hun blant annet Evripides' Medea, en rekke Shakespeare-roller, samt Elizabeth i Schillers Maria Stuart. Av hennes roller i utenlandsk samtidsdramatikk fremheves Christina Mannon i Eugene O'Neills Sorgen kler Elektra.

Dybwad gjorde samtidig en betydelig innsats som regissør, og hennes beste oppsetninger hører til høydepunktene i tidens norske teater. Nevnes kan Evripides' Medea og Aristofanes' Lysistrata, Shakespeare-stykker som As You Like It, Kjøpmannen i Venedig og Kong Lear, Victor Hugos Ruy Blas, Schillers Maria Stuart, Ibsens Rosmersholm og Gengangere, samt Nordahl Griegs Barrabas og Vår ære og vår makt.

Som Mor Aase, en av hennes mest folkekjære skikkelser, feiret hun sitt 60-års jubileum som skuespiller 7. november 1947, og hun stod for siste gang på scenen 8. desember samme år.

Johanne Dybwad ble bisatt i æreslunden på Vår Frelsers gravlund ved siden av Bjørnstjerne og Bjørn Bjørnson. I 1962 ble Per Ungs statue av henne avduket foran Nationaltheatret.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Elster, Kristian, d.y.: Skuespillerinden Johanne Dybwad, 1931
  • NBL 2. utg.
  • Normann, Axel Otto: Johanne Dybwad: liv og kunst, 2. utg., 1950
  • Waal, Carla Rae: Johanne Dybwad: Norwegian actress, 1967

Faktaboks

Johanne Dybwad
Historisk befolkningsregister-ID
pf01036392022922

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg