Faktaboks

Franz Grillparzer
Uttale
grˈillpartser
Født
15. januar 1791, Wien
Død
21. januar 1872, Wien
Franz Grillparzer
Franz Grillparzer
Grillparzers arbeidsrom i Hofkammerarchiv i Wien hvor Grillparzer var direktør. Den verneverdige bygningen huser i dag Østerrikes litteraturmuseum.
Grillparzers arbeidsrom i Hofkammerarchiv i Wien hvor han var direktør. Den verneverdige bygningen huser i dag Østerrikes litteraturmuseum.
Grillparzers arbeidsrom i Hofkammerarchiv i Wien hvor Grillparzer var direktør. Den verneverdige bygningen huser i dag Østerrikes litteraturmuseum.
Lisens: CC BY SA 3.0
Statue av Franz Grillparzer i Volksgarten i Wien. Statuen ble lagd av Carl Kundmann (1838–1919) i 1889.
Statue av Franz Grillparzer i Volksgarten i Wien. Statuen ble lagd av Carl Kundmann (1838–1919) i 1889.
Statue av Franz Grillparzer i Volksgarten i Wien. Statuen ble lagd av Carl Kundmann (1838–1919) i 1889.
Lisens: CC BY NC SA 3.0
Minnetavle på Hofkammerarchiv i Wien hvor Grillparzer var direktør.
Minnetavle på Hofkammerarchiv i Wien hvor Grillparzer var direktør. Den verneverdige bygningen huser i dag Østerrikes litteraturmuseum, hvor Grillparzers kontor er integrert.

Franz Grillparzer

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Franz Grillparzer var en østerriksk forfatter, først og fremst dramatiker. Han er en av de mest betydningsfulle tyskspråklige dramatikere på 1800-tallet og har en sentral plass i Østerrikes nasjonale kanon. Litteraturhistorisk regnes han til Biedermeiertiden.

Biografi

Grillparzer levde hele sitt liv i Wien. Etter jusstudier ved Universitetet i Wien (1807–1811) arbeidet han først som privatlærer, senere som embetsmann, blant annet i finansdepartementet. Han var ansatt i statsadministrasjonen til han gikk av med pensjon i 1856.

I tillegg til sitt litterære verk var også Grillparzer komponist. Hans interesse for musikk kommer til uttrykk i novellen Der arme Spielmann (1848, norsk oversettelse Den arme spillemannen (1978)).

Dramatikk

Grillparzer skrev dramatikk allerede som student, blant annet tragedien Blanka von Kastilien (1808–1809, Blanka av Kastilja), men det er først med Die Ahnfrau (1816, egentlig den kvinnelige anen, slektens grunnlegger) at de karakteristiske kjennetegnene på forfatterskapet, nemlig klassisk dramaturgi, skjebnedramatikk og historiske stoff, avtegner seg. Samtidig er innflytelsen fra det folkelige teatret i Wien tydelig.

Skjebnedramatikk og drømmespill

Det psykologisk dyptloddende dramaet Die Ahnfrau (1816) kan karakteriseres som skjebnedramatikk, altså et teaterstykket som framstiller skjebnens makt. Det er skrevet i det spanske barokkdramaets trokeiske versemål. Drømmespillet Der Traum, ein Leben (1817) bygger bro mellom Emanuel Schikaneders (1751–1812) Tryllefløyten og Pedro Calderón de la Barcas La vida es sueño. Også eventyrspillet Melusine (1823) er skrevet i denne tradisjonen.

Klassisk dramaturgi og historiedramatikk

I det strengt oppbygde klassiske dramaet Sappho (1818, norsk oversettelse Sapfo, en tragedie i fem akter, 1891) og den dramatiske Medea-trilogien Das goldene Vliess (1818–1819, Det gylne skinn) viser Grillparzer sin forkjærlighet for klassisk dramaturgi og mytiske stoffer. Des Meeres und der Liebe Wellen (1829, norsk oversettelse Havets og kjærlighetens bølger, 1994) er inspirert av legenden om Hero og Leandros.

Det monumentale historiske dramaet König Ottokars Glück und Ende (1823, Kong Ottokars lykke og endelikt) er inspirert av Napoleons skjebne, men bygd over konflikten mellom den bøhmiske kong Ottokar og keiser Rudolf 1.

Lystspill, noveller og fragmenter

Helt fra 1818 skrev Grillparzer på lystspillet Weh dem, der lügt (Skam på den som lyver) som først ble fullført i 1836 og uroppført i 1838 på Burgtheater. Lystspillet fikk svært dårlig mottakelse, noe som førte til at Grillparzer trakk seg helt tilbake fra offentligheten. Bare novellen Der arme Spielmann (1848) og et par dramatiske fragmenter ble trykt mens han fortsatt levde.

Etterlatte skrifter

Ved sin død etterlot Grillparzer seg det store idéhistoriske dramaet Libussa, også dette en videreføring av eventyrdramatikken som ble mye spilt på Wiens forstadsteatre, Die Jüdin von Toledo (Jødinnen fra Toledo) og ikke minst Ein Bruderzwist in Habsburg (En brødrekrangel i huset Habsburg), dramaet om keiser Rudolf 2, som Hugo von Hofmannsthal karakteriserte som det største historisk-politiske drama i tyskspråklig litteratur.

Konflikten mellom indre og ytre liv

Problematikken i Grillparzers dramatikk er konflikten mellom menneskets indre og ytre liv. Biedermeier-diktningens ideal, «det store i det lille», kommer her til uttrykk som menneskets indre liv og selvfordypelse. Dette er idealet i Grillparzers verk, men idealet trues stadig av den ytre verdens liv.

Tydeligst blir de to motsatte livsholdninger satt opp mot hverandre i König Ottokars Glück und Ende, hvor den ambisiøse og maktsøkende Ottokar beseires av den innadvendte Rudolf 1. I Ein Bruderzwist in Habsburg kommer det tragiske til uttrykk ved at mystikeren Rudolf 2, som egentlig søker ensomhet, drives av sitt eget jeg til handling på det ytre politiske plan. I de klassiske dramaene Sappho og Des Meeres und der Liebe Wellen kommer denne problematikken til uttrykk som konflikten mellom menneskets jordiske lykke og det åndelige menneske sitt kall. Den største faren mennesket utsettes for, er for Grillparzer den faren som kommer fra dets eget jeg. Det danner da også grunnlaget for den psykologiske dimensjonen i forfatterskapet

Betydning

I Grillparzers dramatikk forenes tradisjoner fra det folkelige teatret på Wiens forstadsteatre, representert blant annet ved Emanuel Schikaneder (1751–1812), Joseph Alois Gleich (1772–1841) og Ferdinand Raimund, og det tyske litterære dramaet som ble utviklet av Gotthold Ephraim Lessing, Johann Wolfgang von Goethe og Friedrich von Schiller.

Grillparzer er fortsatt en av de mest spilte 1800-tallsdramatikerne i det tyskspråklige området, særlig i Østerrike.

Den første utgaven med samlede verker ble utgitt i tidsrommet 1909–1942 og består av 42 bind. Senere har flere verkutgaver kommet ut. Grillparzer-forskningen har en lang tradisjon og er fortsatt omfattende.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg