Faktaboks

Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab

NFDS, Nordenfjeldske

Ragnvald Jarl
Hurtigruteskipet Ragnvald Jarl med NFDS' farger på skorsteinen. Bildet er fra 1981.
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab var et norsk rederi stiftet i 1857 med formål å drive rutefart med passasjerer, post og gods mellom Trondheim og Hamburg, landets viktigste handelsforbindelse på kontinentet.

Frem mot 1900 utvidet Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS), til daglig kjent som Nordenfjeldske, sitt ruteområde langs norskekysten, blant annet i nært samarbeid med Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS), samt et ruteopplegg til England. Fra 1894 var Nordenfjeldske deltager i Hurtigruta, og i 1913 gikk rederiet inn i oversjøisk linjefart og senere i cruise, tank-, bulkfart og offshore.

Konsernet ble splittet opp og rederidelen solgt i 1985, men reetablert i 1989 som Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab AS. I 2012 ble Nordenfjeldske oppkjøpt av BOA Offshore AS, i 2012 er det ingen aktivitet i selskapet.

Historikk

Ved stiftelsen var Nordenfjeldske Trondheims første rederi, og hjuldampskipet Nidelven ble satt inn i Hamburgruten som rederiets første skip. For å opprettholde en ukentlig rute på Hamburg, kjøpte Nordenfjeldske enda et skip samme år og satte det i fart under navnet Hakon Jarl, det første skipet med jarlenavn. I samarbeid med BDS omfattet etter hvert kystruteområdet strekningen nordover til Tromsø og Hammerfest med utgangspunkt i henholdsvis Bergen og Trondheim. I 1890 førte samarbeidet til opprettelse av Englandsruten, en ukentlig post-, gods- og passasjerrute mellom Trondheim, Bergen og Newcastle. Senere gikk Nordenfjeldske inn i linjefart mellom England og havner rundt Middelhavet i tillegg til trampfart, og i 1913 gikk rederiet inn i oversjøisk linjefart ved etableringen av Den Norske Syd-Amerika Linje (SAL), som én av tre likestilte samarbeidspartnere.

Til tross for gode økonomiske resultater gjennom krigsårene i 1914–1918, medførte ambisiøse linjeetableringer og overkontraheringer til at Nordenfjeldske måtte gjennomførte hardhendte saneringer i etterkrigsårene. Blant annet trakk rederiet seg helt ut av SAL i 1924, og i stedet ble fokuset lagt på trafikken langs norskekysten og over Nordsjøbassenget. Med erfaring fra Hurtigruten og turisttrafikken langs norskekysten engasjerte rederiet seg tidlig i cruisefart ved investeringen i cruiseskipet Prins Olav i 1925, men skipet ble ombygget til hurtigruteskip i 1936.

I løpet av andre verdenskrig mistet Nordenfjeldske nær halvparten av sin flåte, og i etterkrigsårene ble nye skip til Hurtigruten og kystflåten prioritert. Fra midten av 1950-årene var flåten tilbake til førkrigsnivå, og gjennom de neste tiårene ble det investert i til dels nye segmenter som tank, bulk- og kjemikalietransport og i offshore. I 1970 gikk Nordenfjeldske igjen inn i cruisefart, som én av tre partnere i det nyopprettede cruiserederiet Royal Viking Line.

I kysttrafikken søkte Nordenfjeldske samarbeid med andre kystruterederier, i 1971 ble kystsamseilingen Nord-Poolen etablert mens godsrutene på Nordsjøen inngikk i et samarbeid med BDS ved etableringen av K/S Nor-Cargo AS i 1979.

I 1984 trakk Nordenfjeldske seg helt ut av cruisevirksomheten, og i løpet av samme år ble industriselskapet Norcem AS rederiets majoritetsaksjonær. Nordenfjeldske ble et datterselskap under Norcem og rederidelen omdøpt til Nordenfjeldske Shipping. Etter omstruktureringer og oppsplitting ble Nordenfjeldske Shipping solgt til A/S Kosmos i 1985 og formelt underlagt DBS, som Norcem tidligere hadde overtatt, mens Nordenfjeldske Offshore AS ble lagt inn under Norcem. De resterende deler av Nordenfjeldske Shipping fulgte med da BDS i 1988 ble solgt til RoNoTro, blant annet engasjementet i Hurtigruten.

Formelt ble Nordenfjeldskes to gjenværende hurtigruteskip overført til Troms Fylkes Dampskibsselskab i 1989. Samme år ble Nordenfjeldske reetablert som Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab AS, som i 1991 investerte i sitt første skip. I 2012 ble Nordenfjeldske kjøpt av BOA Offshore AS gjennom det trønderske familierederiet Taubåtkompaniet AS, som finansierte byggingen av to ankerhåndteringsskip; Boa Bison og Boa Jarl, levert i 2014.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Myhre, Gaute (2007). Blå horisont: Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab 150 års jubileum.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg