Faktaboks

Christian Blom
Født
20. oktober 1782, Tønsberg, Norge
Død
22. april 1861, Drammen, Norge
Virke
Skipsreder og komponist
Familie

Foreldre: Sorenskriver Jan Blom (1748–1832) og Anne Cathrine Heegaard (1757–1837).

Gift 1) 1812 med Susanne Catharine Blom (1788–1834), datter av kjøpmann Peter Blom (1743–1825) og Marie Staud (1758–1833); 2) 1839 med Johanne Marie Mathilde Strauch Bohse (1799–1861).

Fetter av Gustav Peter Blom (1785–1869).

Portrett av Christian Blom (oljemaleri)
Portrett av Christian Blom (oljemaleri)
Av /Riksantikvaren.

Christian Blom var en norsk komponist og skipsreder. Han er mest kjent for sin musikk til Henrik Anker Bjerregaards dikt Sønner av Norge, som i mange år var ansett for Norges nasjonalsang.

Bakgrunn

Ni år gammel ble Blom sendt til København for å gå på skole, og allerede der kan han ha fått musikkundervisning. Tilbake fra Danmark fikk han instruksjon i fiolinspill hos stadsmusikant Berner i Tønsberg. I tillegg til fiolin spilte Blom etter hvert også cello. I 1810 giftet Blom seg med sin kusine, den musikkinteresserte Susanne Cathrine Blom. Sammen skapte de et mangfoldig og blomstrende musikkmiljø i Drammen. Byen hadde allerede i 1801 fått et dramatisk selskap, men i 1814 startet han «Det nye musikalske Selskab» som tidvis fikk samme betydning som «Det musikalske Lyceum» i Kristiania. På Bloms mange reiser, ikke minst til Holland, kjøpte han noter og mottok viktige musikalske impulser som han videreformidlet til hjembyen.

Drammens musikkliv

Fra en enkel start med små ukentlige sammenkomster i Bloms hjem der det ble musisert og sunget med forskjellige besetninger, gikk samlingene over til en form for musikalsk salong med fru Blom som vertinne. Samlingene økte i omfang, og man flyttet etter hvert over til «Skuespillhuset». Resultatet ble konserter der man samarbeidet med «Drammens dramatiske Selskab» og «Det harmoniske Selskab», janitsjarorkesteret i byen. Her spilte man musikk for to- og firhendig klaver, kammermusikk av forskjellig slag, utdrag av syngespill, komedier og teaterstykker. Blom spilte vekselsvis fiolin og cello i orkestret og i forskjellige kammermusikk-sammenhenger.

I 1820-årene hadde man i Drammen en fast stadsmusikant som hadde ansvar for byens dansemusikk. Når utenlandske kunstnere gav konserter, ble de akkompagnert av «Det nye musikalske Selskab». I 1823 ble det opprettet en sangskole til å fremme korsangen i byen, og Blom var sterkt opptatt av at også sangen i allmueskolen skulle utvikles. Den unge cellisten Ole Fredriksen, som hadde vært ansatt i opera-orkestret i Paris, fikk i oppdrag å ta hånd om instrumentalundervisningen. Konsertlivet blomstret ganske betydelig i 1830-årene med oppføringen av Waldemar Thranes Fjeldeventyret i 1831 som kronen på verket.

Selv om Blom i løpet av 1840-årene reduserte sin aktivitet rent praktisk i musikklivet, var han fremdeles opptatt av at Drammen skulle være godt forsynt med utøvere og musikklærere. Et viktig initiativ fra Blom var stiftelsen av «Drammens Sangforening» i 1849 og «Haandverkersang-foreningen» i 1851. Blom lå også forholdene til rette for å få ansatt Johan G. C. Spiess som organist i 1856.

Komposisjonene

Frem til 1850 komponerte Blom bare leilighetssanger. Mest kjent er Sønner av Norge til Henrik Anker Bjerregaards tekst. Sangen ble komponert i 1820 som del av en konkurranse om den beste norske nasjonalsang, en konkurranse arrangert av Norges Vel. I 1822 vant Bloms sang prisen for beste melodi til Bjerregaards tekst. Sangen ble Norges «kronede» nasjonalsang, og først i 1860-årene måtte den vike plassen for Bjørnstjerne Bjørnsons og Rikard Nordraaks Ja, vi elsker. Etter Sønner av Norge fulgte flere lignende melodier med tekster som omhandlet fedrelandskjærlighet med hyllest til naturen, historien og fremskrittet.

Estetikk

De første komposisjonene

De fleste av Bloms oppbevarte 40 kor- og solosanger har klaverakkompagnement. Det er i tillegg bevart to større vokalverk, Holbergs Minde og Kirkekantate. I orkesterverket National ouverture benyttet Blom selvstendige motiver hentet fra Sønner av Norge. I flere år ble ouverturen spilt ved 17. mai-forestillingen på Christiania Theater. Ouverturen er stort anlagt og slutter med at et blandet kor firstemt synger hele sangen med orkestereakkompagnement. Alle komposisjoner fra Bloms første tid er med melodier som er lett å huske, og med et akkompagnement som består av enkle akkorder.

Bloms komposisjonsutvikling

Frem til 1850 hadde Blom bare komponert leilighetssanger. Senere fikk han mulighet til å fordype seg i komposisjonsvirksomheten. Mellom 1855 og 1858 er det bevart tre strykekvartetter og en strykekvintett av Blom. Den siste strykekvartetten har i tredje sats den populære folketonen Kjenner du ho Guro som tema for en rad variasjoner – antagelig første gang en norsk folketone er brukt som tema i et kammermusikkverk.

Disse kammermusikkverkene viser en viss frisk melodisk oppfinnsomhet samt at Blom har hatt kjennskap til den wienerklassiske kvartett-tradisjonen. Verkene har fire satser og viser de vanlige formskjemaene. Tematikken er god og tyder på at Blom hadde kjennskap til instrumental motivoppbyggning – noen steder er en klar Joseph Haydn-påvirkning å spore. Harmonikken virker noen steder en anelse usikker, særlig i de tidligste komposisjonene, mens de senere verkene er sikrere og har en mer utviklet harmonikk så som bruk av altererte vekseldominanter og neapolitanerakkorder. Formen er Bloms store svakhet – komposisjonene blir en lett og løs sammenkjeding av melodier. Kontrapunktiske virkemidler mangler helt.

Hans manuskripter finnes i Nasjonalbiblioteket.

Verkoversikt

  • Sønner av Norge, 1820
  • Ton Harpe høit! Ton om mit Fædreland
  • Hellige elskede Fædreland
  • Harald Haarfagres Slagsang
  • Hver Nordmaands Sjæl for elskte Norge brænder
  • Holberg Minde, et større vokalverk
  • Kirkekantate, et større vokalverk
  • National ouverture, for kor og orkester
  • Schultz’s Minde, en hyldest til en av de store norske patrioter
  • Sørgedigt ved Frantz Henrik Auberts Død, tekst av Henrik Wergeland, trykt 1843
  • Stormsang, tekst av Mauritz Hansen, 1827
  • Requiem, et korverk til tekst av Thomas Thaarup, 1850
  • Strykekvartett nr. 1, 1855
  • Strykekvartett nr. 2, trolig tapt
  • Strykekvartett nr. 3, 1856
  • Strykekvintett, 1857
  • Strykekvartett nr. 4, 1858

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Grinde, Nils: «Norsk musikkhistorie». Oslo 1993
  • «Norges musikkhistorie» (hovedred. Arvid O. Vollsnes) bd. 2. Oslo 2001

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg