Škodaverkene, Plzeň, tsjekkisk industrikonsern grunnlagt i 1859 som jernstøperi og verksted, overtatt av Emil Škoda (1839–1900) i 1869. Produserer i dag hovedsakelig lokomotiver, metrobaner, sporvogner, og elektriske og hybriddrevne busser.

Škodaverkene vokste sterkt, utviklet seg til et moderne stålverk og ble ledende innen Østerrike-Ungarns rustningsindustri før den første verdenskrig. Under den annen verdenskrig var verkene en av Tysklands viktigste våpenprodusenter. Sterkt skadet ved alliert flyangrep i 1945, men konsernet ble nasjonalisert etter krigen og raskt bygd opp igjen. I de nærmeste 40 årene ble det fremstilt våpen, lokomotiver, maskiner og andre tungindustriprodukter beregnet på østblokken.

I 1992 ble Škodaverkene privatisert og utvidet sin virksomhet sterkt i de nærmeste årene. I 1999 var konsernet på randen av konkurs, men ble reorganisert i 2000 som et holdingselskap (Škoda Holding a.s.) for produksjon av bl.a. kraftstasjoner, maskiner og lokomotiver/sporvogner.

Bilproduksjon (Škoda) inngikk i konsernet 1925–46.

Škoda består blant annet av selskapene Škoda Transportation a.s., som produserer lokomotiver, metrobaner og sporvogner, Škoda Electric a.s., som produserer trolleybusser og elektriske fremdriftssystemer og motorer for lokomotiver, sporvogner og annet skinnegående materiell, Škoda Vagonka a.s., som produserer dieseldrevne motorvogner og elektriske motorvognsett for jernbaner, og Pars Nova a.s., som produserer motorvogner for jernbaner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.