Škodaverkene

Škodaverkene er et tsjekkisk industrikonsern. Konsernet produserer hovedsakelig lokomotiver, metrobaner, sporvogner, og elektriske og hybriddrevne busser. Konsernet etablerte bilmerket Škoda i 1925.

Faktaboks

Uttale
ʃkˈåda –

Historie

Škodaverkene ble grunnlagt i 1859 som jernstøperi og verksted, og ble overtatt av Emil Škoda (1839–1900) i 1869. Škodaverkene vokste sterkt, utviklet seg til et moderne stålverk, og ble ledende innen Østerrike-Ungarns rustningsindustri før første verdenskrig. Under andre verdenskrig var verkene en av Tysklands viktigste våpenprodusenter.

Škodaverkene ble skadet ved et alliert flyangrep i 1945, men konsernet ble nasjonalisert etter krigen og raskt bygd opp igjen. I de nærmeste 40 årene ble det fremstilt våpen, lokomotiver, maskiner og andre tungindustriprodukter beregnet på østblokken.

I 1992 ble Škodaverkene privatisert og utvidet sin virksomhet sterkt. I 1999 var konsernet på randen av konkurs, men ble reorganisert i 2000 som et holdingselskap (Škoda Holding a.s.) for produksjon av blant annet av kraftstasjoner, maskiner, lokomotiver og sporvogner.

Bilproduksjon inngikk i konsernet fra 1925, da Škodaverkene tok over en bilfabrikk og etablerte bilmerket Škoda. Bilproduksjonen ble skilt ut fra konsernet i 1946.

Virksomhet

Škodaverkene har hovedkontor i Plzeň.

Škodaverkene består blant annet av selskapene Škoda Transportation a.s., som produserer lokomotiver, metrobaner og sporvogner, Škoda Electric a.s., som produserer trolleybusser og elektriske fremdriftssystemer og motorer for lokomotiver, sporvogner og annet skinnegående materiell, Škoda Vagonka a.s., som produserer dieseldrevne motorvogner og elektriske motorvognsett for jernbaner, og Pars Nova a.s., som produserer motorvogner for jernbaner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg