Østlandets Blad

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Artikkelstart

Østlandets Blad er en lokalavis som utkommer i Ski. Avisen ble grunnlagt i 1908 og eies av Amedia AS etter oppkjøpet av Edda Media i 2011. Østlandets Blad dekker Nordre Follo, Ås, Vestby, Frogn og Enebakk.

Avisen ble grunnlagt 1908 som Øieren, et nyhets- og avertissementsblad for Enebakk, Kråkstad, Ski og Ås med omliggende distrikter. Den kom ut i Kråkstad to ganger i uken. Avisen byttet navn til Østlandets Blad i 1919.

Historie

Redaktør og aviseier Peter Slotsvik på Mysen hadde opprinnelig sett for seg at hans Indre Smaalenenes Avis skulle ha sitt nedslagsfelt fra svenskegrensen til langt inn i Follo, der Akershus Amtstidende i Drøbak lå og sperret for adgangen til kysten. I 1902 kom Askims Avis / Øvre Smaalenene ut og delte Slotsviks rike i to. Etter i tillegg å ha slåss med konkurrenter innen selve Mysen i et par år, forsøkte Slotsvik å få nytt fotfeste i Akershus ved å starte avisen Øieren (1908) på det lille tettstedet Kråkstad.

Avisen hadde det magert på Kråkstad, og mye av stoffet kom åpenbart fra Indre Smaalenenes Avis. Øieren måtte flyttes til jernbaneknutepunktet Ski, for det var der ting skjedde. Fra den kom dit i 1913, gikk det bedre, og med nye eiere konsoliderte den seg under navnet Østlandets Blad fra 1919.

I 1920 tok den, under et visst rabalder, opp i seg Son-avisen Søndre Akershus. Eierne av Søndre Akershus, Thomas Eriksen Lautin og Herman Fredrik Gerhard Rehbinder Gade, fikk problemer med økonomien. Lautin mente at han var avisens sanne opphavsmann og tok den med inn i Østlandets Blad, der han også ble medredaktør. Gade protesterte heftig og fortsatte utgivelsen av Søndre Akershus. Han forsonte seg likevel med situasjonen og endret navnet til Søndre Follo (1920–23 og 1925–26).

Østlandets Blad flagget nå et nedslagsfelt fra Ljan til Son. I den grad partitilknytning kunne merkes, hadde den vært Venstre-avis, men fulgte bondefraksjonen i 1920 og ble en noe tydeligere Bondeparti-avis fra da av.

Østlandets Blad kom ut under hele krigen. Redaktør Harald Holmaas satt som redaktør eller medredaktør kontinuerlig fra 1919 til 1954. I 1947 gjorde toneangivende styremedlemmer Østlandets Blad om til Høyre-avis og ansatte Harry Harsson som redaktør i 1948.

I 1949 ble Østlandets Blad Høyre-avis, en tilhørighet som formelt ble avviklet i 1992. I 1997 innlemmet Orkla-konsernet avisen i sitt mediekonsern ved kjøp. I 2006 kjøpte det internasjonale mediekonsernet Mecon Orkla avisene og dannet det norske mediekonsernet Edda. Østlandets Blad var av dem som gjennomgikk en vanskelig nedskjæringsprosess i forbindelse med eierskiftet.

Fakta

  • Øieren: prøvenr. januar 1908, første ordinære nr. 12.2.1908.
  • Skiftet navn til Østlandets Blad: første nr. 3.1.1919. Søndre Akershus, første nr. 17.8.1917.
  • Siste nr. 6.8.1920, deretter opptatt i Østlandets Blad.

Opplag

År Opplag
1920 2400
1932 2500
1950 3300
1960 4864
1970 7696
1983 13 755
1998 18 670
2008 15 348
2016 7313
2020 10 863

Til og med 2016 gjelder opplagstallene papirutgaven. Fra 2020 brukes netto opplagstall for digitalt abonnement og papirabonnement. Kilden er opplagstallene avisene rapporterer til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) for andre halvår.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg