En kvinne henger opp vesker hun har laget på et marked.
Av .
Lisens: CC BY 2.0
Markedsplass i Honiara. Mennesker selger frukt og grønnsaker.
Av /Department of Foreign Affairs and Trade.
Lisens: CC BY 2.0

Økonomien på Salomonøyene er delvis basert på kommersiell utnytting av landets naturressurser, noe som i stor grad kontrolleres av foretak etablert i andre land, og en utnytting av ressursene i selvforsyningsøyemed. Skogbruk utgjorde hoveddelen av eksportvarer frem til 1998, da prisene på tropisk tømmer falt kraftig. Viktige eksportvarer utgjør i 2023 kopra og palmeolje i tillegg til kakao. Fiske har vært en viktig næring, men er redusert på grunn av rovdrift. Skogbruk er fortsatt en viktig næring og utgjør en stor andel av bruttonasjonalproduktet (BNP).

Salomonøyene ble sterkt påvirket av koronapandemien etter en nedstengning i 2020 og lokale utbrudd i 2022. I 2021 medførte voldelige opprør i befolkningen store materielle ødeleggelser på den lokale infrastrukturen i tillegg til ytterligere materielle skader fra to jordskjelv i 2022. Kostnaden for opprørene i 2021 skal ifølge myndighetene utgjøre mer enn 6 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP). Nasjonen har fått støtte til gjenoppbygging gjennom FNs krisehjelpordning (CDP).

Til tross for hvite sandstrender og annen innbydende natur har turismen vært beskjeden på grunn av en langvarig voldspreget uro mellom ulike etniske grupper. Antall besøkende falt fra over 25 000 i 1998 til bare 1718 i 2003. Mellom 2003 og 2017 bidro australsk politi og militærstyrker i en intervensjon som skulle bidra til å stabilisere nasjonen. Dette bidro til å øke turisttallet som har steget gradvis siden 2003. I 2019 besøkte 28 900 turister øyene, og landet har som mål å øke antallet turister til 60 000 årlig innen 2025. Dykking ved korallrevene er populært. På grunn av manglende infrastruktur og transportmuligheter er Salomonøyene fortsatt blant verdens minst besøkte nasjoner.

Jordbruk, skogbruk og fiske

Fiskere på et marked. En mann har lagt tre store fisker på ei vekt.
Fiske har vært en viktig næring, men er redusert på grunn av rovdrift.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Cirka 70 prosent av BNP kommer fra jordbruk og fortrinnsvis kopra, tømmer, fiske, palmeolje og betydelig kakaoproduksjon. Hovedandelen av befolkningen er livnærer seg av jordbruk enten for videresalg eller selvforsyning. Mindre enn en fjerdedel av befolkningen er lønnsarbeidere. Det meste dyrkes på småbruk, men det finnes også plantasjedrift, med dyrking av palmer (for produksjon av palmeolje og kopra), kakao og ris. Det er også noe produksjon av krydder og honning for eksport. Til eget og lokalt forbruk dyrkes særlig søtpoteter, taro, yams og forskjellige grønnsaker og frukt. Av husdyr holdes særlig svin og kveg.

Omtrent 2/3 av landområdet har vært dekket av tropisk regnskog, men en eksplosiv økning i avvirkningen siden 1980-årene, til dels også rovhugst, har gradvis redusert skogarealet. En rekke instanser, blant annet Verdensbanken, har advart om at den høye avvirkningen vil føre til en rask avskoging av øyene. Australia og EU reduserte sin bistand til landet på grunn av dette. Siden 1998 har det blitt innført restriksjoner på hugsten, men dette førte til en finansiell krise. De miljømessige og økonomiske følger av hugsten fortsetter å være et politisk stridsspørsmål. En rekke voldelige konfrontasjoner mellom lokalbefolkningen og utenlandske tømmerselskaper har vært rapportert.

I 2004 vakte rovhugst på flere øyer i vestregionen internasjonal oppsikt. Øyene ble nærmest snauhugd i løpet av noen uker av tømmerselskaper som tok seg selv til rette. Dette førte til nye beskyldninger mot politikere for bestikkelser og korrupsjon. Etter at Solomon Mamalonis tre regjeringer i 1990-årene hadde gitt selskapene friere tøyler, ble det strammet noe inn under statsminister Allan Kemakezas styre (2001–2005). Tømmer utgjør fortsatt den viktigste eksportnæringen, til tross for massiv avskoging.

Historisk har tunfisk vært en viktig næring. Stedvis har den kommersielle fangsten ødelagt forholdene for lokale fiskere som fisker for eget forbruk og det lokale marked. Det er også en del produksjon av tang.

Bergverk og industri

Landets største gullgruve i Gold Ridge kom i produksjon i 1991, men gruven ble stengt etter opprør i lokalbefolkningen i 2006. Fra 2011-2020 foregikk det gruvedrift med utvinning av bauxitt på øya Rennell. Driften var underlagt et asiatisk selskap, Asia Pacific Investment Development, underordnet av det indonesiske datterselskapet Bintang Delapan Group. Utvinningen medførte flere store utslipp og etterlot stor miljøskade. Øyene har forekomster av en rekke verdifulle mineraler, som bauxitt, fosfat, kobber, bly, sink, sølv, kobolt og nikkel.

Energi produseres hovedsakelig fra vannkraft, vindkraft og solenergi med støtte fra utviklingsprosjekter som South Pacific Applied Geoscience Commission (SOPAC) og Renewable Enegry and Energy Efficiency Partnership (REEEP).

Industrien er vesentlig basert på foredling av råvarer fra landbruk og fiske, blant annet hermetisering og frysing av fisk, sagbruk og møbelindustri. Ellers drives båtbygging, konfeksjonsarbeid og håndverksarbeid. Smykker av skjell blir laget i turistøyemed og for eksport.

Utenrikshandel

Tømmer har lenge vært viktigste eksportvare og tropisk trevirk utgjør fortsatt en stor del av totaleksporten. Jorbruksvarer og fisk er nest største eksportartikkel. Krig og uro har i flere perioder (senest 2021) rammet eksportsektoren hardt, særlig av palmeolje. Tradisjonelt har kopra vært en viktig eksportartikkel, men har i senere år mistet sin betydning. Derimot eksporteres stadig mer kakao. Viktigste importvarer er maskiner, ferdigvarer, næringsmidler og brenselsstoffer. Det meste av importen kommer fra Australia, Japan og Singapore. Eksporten går fortrinnsvis til Australia, Singapore og Kina.

Salomonøyene har ingen jernbane, og veinettet er dårlig. Mellom øyene padler innbyggerne vanligvis i kanoer, mens varetransporten skjøttes av et hundretall større fartøyer til viktige havner som Honiara, Yandina og Noro. Regulære båtforbindelser finnes til flere land i regionen, samt Asia og Europa. Viktigste havner er Honiara, Yandina, Noro og Gizo. Fra to internasjonale flyplasser går fly til Australia, Papua Ny-Guinea og Fiji. Solomon Airlines trafikkerer cirka 25 mindre steder i øynasjonen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg