Slovenia (Kart: økon. aktivitet)

Økonomisk aktivitet.

Av /Store norske leksikon ※.
Slovenia

Badebyen Piran ved adriaterhavskysten. Middelhavsklimaet og det pittoreske miljøet her tiltrekker mange turister i sommerhalvåret. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.
Koper
Koper er landets viktigste havneby. Slovenia eksporterer maskiner og transportutstyr, særlig elektriske apparater, kontormaskiner, veimaskiner og deler, konfeksjon og tilbehør og kjemikalier. Viktigste importvarer er maskiner og transportutstyr, kjemikalier og forskjellige fabrikkvarer.
Av .
Lisens: CC BY NC 2.0
Slovenia

Vinmarker i Haloze-distriktet, mellom byen Ptuj og grensen mot Kroatia. Dette er et av de viktigste områdene for slovensk hvitvinsproduksjon. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Slovenia var forut for oppløsningen av Jugoslavia den rikeste og mest industrialiserte av alle republikkene i unionen. Med kun åtte prosent av Jugoslavias samlede folketall sto republikken for 17 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) og 30 prosent av eksporten til Vest-Europa. I den første perioden etter selvstendigheten hadde landet en kortvarig økonomisk nedgang. Etter et par år med økonomisk nedgang og høy arbeidsledighet økte den økonomiske veksten, samtidig som arbeidsledigheten sank. Som det første av de nye EU-landene sluttet Slovenia seg til eurosonen i 2007.

Siden 2015 hat Slovenia hatt en sterk vekst. I perioden fra 2015 til 2021 var den gjennomsnittlige årlige økningen i BNP 7,2 prosent. I 2021 økte BNP med 8,21 prosent. BNP per innbygger utgjorde i 2021 76,5 prosent av gjennomsnittet i de 27 EU-landene. Arbeidsledigheten i 2021 var på 4,4 prosent og inflasjonen på 1,9 prosent.

Slovenia har god infrastruktur, og en høyt utdannet arbeidsstokk.

Primærnæringer

Primærnæringene bidrar med 1,8 prosent av BNP og sysselsetter 5,5 prosent av den yrkesaktive befolkningen (2017).

Jordbruk og skogbruk

Det samlede jordbruksarealet utgjør 22,8 prosent av landet (2018). Mer enn halvparten av jordbruksarealet brukes som beitemark. Det dyrkes blant annet mais, hvete, sukkerbeter, poteter, kål og frukt (epler og pærer, samt druer til vinproduksjon). Av husdyr holdes særlig storfe til melk og kjøttproduksjon, fjærkre og svin, samt noe sau.

62,3 prosent av landet er dekket av skog (2018). Skogbruk har tradisjonelt vært en viktig næring. Det meste av hugsten går til tømmer og tremasse.

Fiske

Oppdrett av fisk, hovedsaklig ørret og karpe, utgjorde 1672 tonn i 2020. Havfiske er derimot ubetydelig. Den totale fangst var i 2020 på 312 tonn.

Bergverk, energi

I 2020 produserte kullgruven ved Velenje, 58 kilometer nordøst for hovedstaden Ljubljana, 3,175 millioner tonn kull. Gruvevirksomheten sysselsetter 1300 personer. Landets samlede reserver av kull utgjør 371 millioner tonn (2020). For øvrig utvinnes bly og sink, samt mindre mengder salt, olje og naturgass. Slovenia har mindre forekomster av uran og kvikksølv.

I 2020 var forbruket av primærenergi 273 petajoule (PJ), som per innbygger tilsvarer 127 gigajoule (GJ). Siden 2010 har det vært en svak nedgang i energiforbruket. Forbruket av energi er i stor grad basert på fossile energikilder (naturgass, olje og kull) som i 2020 utgjorde 27,2 prosent av det samlede forbruket. Forbruket av kull blir i stor grad dekket med egen produksjon av brunkull, men både naturgass og andre petroleumsprodukter må importeres. 36,8 prosent av forbruket av elektrisitet i Slovenia kom i 2020 fra kjernekraft, 32,0 prosent fra vannkraft, 2,2 prosent fra solenergi og 1,7 prosent fra biomasse.

Slovenia har ett kjernekraftverk i byen Krško, som ble satt i drift i 1983 for å dekke kraftbehov både i Slovenia og Kroatia. Ved en avtale av 1995 ble eierskapet til kraftverket delt likt mellom de to landene.

Det samlede konsum av elektrisitet utgjorde i 2020 13,447 milliarder kWh. Eksporten av elektrisitet var på 9,123 milliarder kWh, mens importen utgjorde 7,12 milliarder kWh. Siden 1990 har det vært en gjennomsnittlig årlig vekst i kraftforbruket på omtrent én prosent.

Industri

Industrien bidrar med 32,2 prosent av landets BNP og sysselsetter 31,2 prosent av landets yrkesaktive befolkning (2017).

De største industrigrenene er metall- og verkstedindustrien, som blant annet er lokalisert i Ljubljana og Celje. Det er betydelig elektronisk industri i Ljubljana, og tekstilindustri i Maribor og Kranj. Tungindustrien er særlig lokalisert i Ljubljana og Jesenice. Ellers produseres det kjemikalier, næringsmidler, trebaserte produkter (inklusiv papir), skotøy, motorkjøretøyer med mer.

Tjenesteytende næringer

De tjenesteytende næringer bidrar med 65,9 prosent av landets BNP og sysselsetter 63,3 prosent av den yrkesaktive befolkningen (2017). Av tjenesteytende næringer er særlig finansvirksomheten (bank, forsikring) og turismen viktige inntektskilder for Slovenia.

I 2019 var det 4,7 millioner turister i Slovenia. På grunn av koronapandemien ble antall turister redusert til 1,2 millioner i 2020. I 2021 var det 1,8 millioner turister. Populære turistsmål er kur- og vintersportssteder i fjellene, Postojnahulene og badesteder ved kysten.

Utenrikshandel

I 2021 utgjorde den samlede eksporten 51,634 milliarder amerikanske dollar, mens importen var på 47,665 milliarder amerikanske dollar. Slovenia hadde med dette et overskudd på handelsbalansen på nesten fire milliarder amerikanske dollar.

I 2019 var Slovenias seks viktigste eksportmarkeder som følger: Tyskland (18 prosent), Italia (11 prosent), Kroatia (8 prosent), Østerrike (7 prosent) og Frankrike og Sveits (begge 5prosent). Slovenia eksporterer maskiner og transportutstyr, særlig elektriske apparater, kontormaskiner, veimaskiner og deler, medisiner, konfeksjon og tilbehør og kjemikalier.

De fem viktigste markedene for slovensk import i 2019 var: Tyskland (14 prosent), Italia (12 prosent), Østerrike og Sveits (begge 8 prosent) og Kina (7 prosent). Viktigste importvarer er maskiner og transportutstyr, kjemikalier og forskjellige fabrikkvarer.

Samferdsel

Slovenias geografiske plassering gjør at landet er et naturlig transittland for vei- og jernbanetrafikken mellom nordlige og sørlige Europa, og det er gode forbindelser særlig i retning nordvest–sørøst. Det finnes i alt 38 985 kilometer veier. Jernbanenettverket er på 1207 kilometer. Koper er landets viktigste havneby. Havnen i Koper er en tollfri sone. Andre viktige havner er Portorož og Izola. Det foregår en viss transport på elven Drava, som er en bielv til Donau.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg