Polen (øk.kart: industri)

Industri

Av /Store norske leksikon ※.
Polen (Kart: Mineraler og energi)

Mineraler og energi

Av /Store norske leksikon ※.
Polen

Fra havnen i Gdańsk.

Av /NTB Scanpix ※.
Polen, jordbruk og skipsbygging

Polen har et betydelig jordbruk. Bildet viser et jordbrukslandskap fra Roztocze, sør for Lublin.

Av /KF-arkiv ※.

Målt etter bruttonasjonalprodukt (BNP) er Polen den sjette største økonomien i EU (2022). I perioden 2012–2022 økte landets BNP med 38,95 prosent. BNP per innbygger er 14 620 euro og utgjør 50,5 prosent av gjennomsnittet for de 27 EU-landene (2022). Arbeidsledigheten var på 2,9 prosent, mens inflasjonen utgjorde 14,4 prosent i 2022.

Arbeidskraft

Polen har fortsatt et stort behov for kvalifisert utenlandsk arbeidskraft, blant annet innen byggebransjen. Dette henger først og fremst sammen med at om lag 2,3 millioner polakker tok arbeid i andre EU/EØS-land etter at Polen ble medlem av EU og en del av EØS 1. mai 2004. Selv om antall polakker i Storbritannia ble redusert etter Brexit, er det 1,13 millioner utenlandske statsborgere som arbeider i Polen, hvorav 760 000 er ukrainere og 130 000 er belarusere (2023).

Primærnæringene

Primærnæringene bidrar med 2,4 prosent av landets BNP (2017).

Jordbruk

60 prosent av landets territorium er dyrkbart, mens det dyrkede jordbruksarealet utgjør 46,9 prosent av landets territorium. I 2020 var det 1,3 millioner gårdsbruk. Det var 13 prosent mindre enn i 2010, men gjennomsnittsstørrelsen på gårdsbrukene økte i denne perioden fra 9,6 hektar til 11,1 hektar. På det gode jordsmonnet i sør dyrkes hvete og bygg, på sandslettene i Sentral-Polen rug og i det karrige jordsmonnet i nord havre. På alle områdene dyrkes det poteter og sukkerroer.

Polen er en stor produsent og eksportør av kjøtt, hvete, epler og poteter. Landet er også en stor produsent av grønnsaker og sukkerroer.

Skogbruk

Skog dekker 30,5 prosent av Polens landareal (2020). Staten eier 76,9 prosent av landets skoger. De største skogsområdene er i den vestlige og nordøstlige delen av landet, samt i Karpatene og Sudetene. Furu er vanligste treslag. Årlig felles det 40-42 millioner kubikkmeter tremasse, som er noe mer enn halvparten av den årlige tilveksten. 96 prosent av det som felles årlig er fra statlige skoger. Skogbruket har gitt grunnlag for blant annet produksjon av møbler for hjemme- og eksportmarkedet.

Fiske

I 2018 var Polens sjøfiske og fiske i elver og innsjøer, samt fiskeoppdrett innenlands på i alt 200 000 tonn med en samlet verdi på 191,8 millioner amerikanske dollar (USD). Fiskeoppdrett stod for 75 prosent av denne verdien, mens sjøfiske og fiske i elver og innsjøer utgjorde 25 prosent av verdien.

Det finnes i alt 160 anlegg for oppdrett av ørret og 300 anlegg for oppdrett av karpe og andre fiskearter. 60 prosent av produksjonen var karpe og 34 prosent ørret. Det eksporteres regnbueørret til Tyskland.

Polen har en flåte på 827 fiskefartøyer, som hovedsakelig driver fangst i Østersjøen og den nordlige delen av Atlanterhavet (2018). Mesteparten av fangsten blir levert til havner i Polen. I Atlanterhavet fanges det mest sei og sild er av størst betydning. I Østersjøen fiskes brisling, sild, torsk, flyndre, laks og sjøørret.

Bergverk

Av EU-landene er det bare Tyskland som har større reserver og produksjon av kull (2022). Landet har begrenset produksjon av kobber, blymalm, svovel, sink og jernmalm. Mineralforekomstene er hovedsakelig konsentrert i sør. Polen har meget begrensede forekomster av petroleum og naturgass.

Energi

Kull har lenge vært den dominerende energikilden i polsk energiforsyning og utgjorde 76 prosent av energiforbruket i 1990. Satsing på ny fornybar energi og overgang til naturgass har redusert denne andelen til 42 prosent i 2022. Det samlede forbruket av primærenergi har endret seg lite i samme periode og var 4,4 exajoule i 2022. Andelen fornybar energi var kun 13 prosent, som er blant de laveste i Europa. Det gjør Polen til det landet i EU med de største utslippene av klimagassen CO₂ (2022: 7,6 tonn CO₂ per innbygger).

Produksjon av elektrisk energi gjøres også med utstrakt bruk av kull. I 1990 sto kull for over 95 prosent av kraftproduksjonen, men etter en omfattende investering i kraftverk basert på vind- og solenergi var kullets andel redusert til 70 prosent i 2022. Samlet produksjon var da 178 TWh (milliarder kWh), mens sluttforbruket per innbygger lå på 4 700 kWh. Fornybar energi utgjorde 21,5 prosent, herunder vindkraft (11 prosent), vannkraft (1,7 prosent) og solenergi (4,5 prosent).

Kull

Kull dominerer i tungindustrien og brukes også som oppvarming, både som direkte brensel og indirekte gjennom kullfyrte fjernvarmeanlegg. Produksjonen av kull utgjorde 108,2 millioner tonn i 2021, mens eksporten og importen var på henholdsvis 13,1 og 11,1 millioner tonn. Størst var importen fra Russland. På grunn av sanksjonene mot Russland etter den russiske invasjonen av Ukraina stanset Polen i april 2022 import av russisk kull. De fire største eksportører av kull til Polen er nå Sør-Afrika, Australia, Colombia og Indonesia (2022).

Olje

I 2020 kom 60 prosent av den råoljen landet importerte, fra Russland, mot 90 prosent i 2015. Etter Russlands invasjon av Ukraina importeres det mest olje fra Saudi-Arabia, USA, Kasakhstan, Nigeria og Norge (2023). Det polske oljeselskapet LOTOS S.A. og det polske olje- og gasselskapet PGNiG har eierandeler i felt i den norske sektoren av Nordsjøen.

Gass

Polen har siden 2000 søkt å diversifisere importen av gass for å redusere avhengigheten av russisk gass, som er blitt levert via rørledninger gjennom Belarus. Dette spørsmålet ble ytterligere aktualisert etter Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022. Siden 2022 har Polen økt importen av LNG fra blant annet USA og Qatar. I oktober 2022 startet eksport av gass fra Kårstø prosessanlegg via rørledningen Baltic Pipe fra Europipe II i den norske sektoren av Nordsjøen. Baltic Pipe er et samarbeidsprosjekt mellom det danske selskapet Energi-Net og det polske selskapet Gaz-System. Rørledningen går til Jylland og videre til Faxe på Sjælland, hvorfra det er et 275 kilometer langt rør i Østersjøen til Niechorce.

Et LNG-anlegg i Świnoujście kom i drift i 2015. I 2022 utgjorde importen av LNG 6,04 milliarder kubikkmeter og importen av naturgass 2,9 milliarder kubikkmeter. Dette var første gang importen av LNG var større enn importen av naturgass. Det er besluttet å bygge en flytende LNG-terminal i Gdanskbukta. Dette anlegget vil ha en kapasitet på tolv milliarder kubikkmeter gass, hvilket vil gjøre det mulig for Polen å eksportere gass til Slovakia og Tsjekkia. På sikt håper man på polsk side å sende gass også til Ukraina.

Polen har store reserver av skifergass, og det pågår undersøkelser med sikte på også å starte utvinning så snart det er økonomisk og teknisk forsvarlig.

Kjernekraft

Statsminister Mateusz Morawiecki kunngjorde 28. oktober 2022 at polske myndigheter har engasjert det amerikanske selskapet Westinghouse Electric Company til å bygge det første polske kjernekraftverk ved Choczewo ved østersjøkysten, 64 kilometer nordvest for Gdansk. Etter planen skal kraftverket være i drift i 2033.

Fornybar energi

Fornybare energikilder i Polen omfatter vannkraft, vindkraft, solkraft og bioenergi. Det satses nå spesielt på havvind. Equinor og det polske selskapet Polenergia har hver 50 prosent eierandel i to utviklingsprosjekter for havvind i den polske sektoren av Østersjøen (Bałtyk II og Bałtyk III). En fullskala utbygging av disse to prosjektene vil utgjøre et nytt knutepunkt for havvind i Østersjøen. Polen har en ambisjon om å bygge ut havvindkraft i Østersjøen på 5,9 GW innen 2030 og 11,0 GW innen 2040.

Industri

Industrien bidrar med 40,2 prosent av landets BNP (2017).

Under kommunismen ble det gitt prioritet til tungindustrien, samtidig som forbruksvareproduksjonen ble forsømt. Dette har blitt rettet opp etter de politiske endringene i 1989 og 1990. Produksjon av råjern og stål er særlig knyttet til det øvreschlesiske kullfeltet og til de store Nowa Huta-verkene ved Kraków, anlagt i 1950-årene. Łódź er et senter for tekstilindustrien. I Warszawa, Poznań og Wrocław fremstilles maskiner, kjemikalier, motorkjøretøyer med mer. Av de nye EU-landene er det bare Tsjekkia og Slovakia som produserer flere biler og andre motorvogner enn Polen. De største skipsverftene er i Gdansk–Gdynia og Szczecin. Ved Płock er det oljeraffineri og petrokjemisk industri. Ved Puławy nordvest for Lublin er det en stor kunstgjødselfabrikk.

Tjenesteytende næringer

Tjenesteytende næringer bidrar med 57,4 prosent av landets BNP (2017). Polen har den største banksektoren av de nye EU-landene i Sentral- og Øst-Europa. 70 prosent av bankene har utenlandske eiere, hovedsakelig fra Tyskland, Italia, Nederland og USA. Outsourcing er en av de hurtigst voksende sektorer i polsk økonomi.

Turisme

Turistnæringen har vært i sterk vekst siden Polen ble medlem av EU i 2004. I 2019 var det 88,515 millioner turister i Polen (med minst ett døgn overnatting). På grunn av koronapandemien ble antall turister i 2020 og 2021 redusert til henholdsvis 51,086 og 51,026 millioner. Turismen tok seg opp igjen i 2022, da 71,814 millioner turister besøkte Polen. Den største gruppen av turister kommer fra Tyskland, og Kraków er landets største turistby.

Samferdsel

Siden 2004 har Polen fått støtte fra EU-fond for utbygging av veinettet. Polen 427 580 kilometer veier (2022). Jernbanenettet er best utbygd i de tidligere tyske områder, og går stjerneformet ut fra Warszawa. Det statlige selskapet Polskie Koleje Państwowe (PKP) har et nettverk på i alt 19 461 kilometer.

Det finnes 3997 kilometer indre vannveier som brukes for ferdsel, med særlig Oder som transportåre for massevarer. De viktigste havnene er Gdańsk, Gdynia og Szczecin. Det er følgende fergeruter fra og til polske byer ved Østersjøen: Gdynia – Karlskrona, Gdansk – Nynäshamn, samt Świnoujście – Ystad og København, samt Trelleborg. LOT Polish Airlines er den polske stats flyselskap. Det er 15 flyplasser med kommersiell passasjertrafikk.

Utenrikshandel

I 2021 utgjorde den samlede eksporten 411,621 milliarder USD, mens importen var på 380,699 milliarder USD. Polen hadde med dette i 2021 et overskudd på handelsbalansen med utlandet på vel 30 milliarder USD. I 2020 var de fem viktigste eksportmarkedene Tyskland (28 prosent), Storbritannia, Tsjekkia og Frankrike (alle 6 prosent) og Nederland (4 prosent). De fem viktigste markedene for polsk import i 2020 var Tyskland (25 prosent), Kina (12 prosent), Nederland, Italia og Tsjekkia (alle 5 prosent). Tyskland er således Polens viktigste handelspartner.

Biler og bildeler er en av største hovedvaregruppene for både eksport og import. Andre viktige eksportvarer er møbler, matvarer, elektriske batterier og datamaskiner, mens andre viktige importvarer er olje, gass, medisiner, kringkastingsutstyr og kontorutstyr.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg