Ifølge Verdensbanken utgjorde Polens BNP 477,1 milliarder amerikanske dollar i 2015 og var da verdens 23. største økonomi. BNI per innbygger var i 2015 på 14 058 dollar. Veksten i BNP var i 2015 på 3,9 prosent. Polen har siden 2009 hatt den raskest voksende økonomi av EU-landene. Fra desember 2015 til desember 2016 økte konsumprisindeksen med 0,8 prosent. Landets samlete gjeld utgjorde i 2015 ifølge Eurostat 51,6 prosent av BNP. Underskuddet på statsbudsjettet var i 2015 på 2,6 prosent av BNP.

60 prosent av landets territorium er dyrkbart. I 2013 utgjorde det dyrkede jordbruksarealet ifølge FAO 46 prosent av landets territorium. På det gode jordsmonnet i sør dyrkes hvete og bygg, på sandslettene i Sentral-Polen rug og i det karrige jordsmonnet i nord havre. På alle områdene dyrkes det poteter og sukkerroer. Totalt er det cirka to millioner gårdsbruk, men halvparten av disse brukene produserer bare for eget konsum. Jordbruksproduksjonen økte i 2013 med 3,7 prosent, mens det dyrkede arealet ble redusert med 2,4 prosent. I 2013 var sysselsettingen i jordbruket 12,7 prosent av den totale arbeidsstokken, men bidro bare med 3,3 prosent av BNP. Polen er verdens største produsent og eksportør av epler og EU-landenes nest største produsent av poteter, etter Tyskland. Landet er også en stor produsent av grønnsaker, kjøtt, hvete og sukkerroer.

I 2013 dekket skog ifølge FAO 30,7 prosent av Polens landareal. De største skogsområdene er i den vestlige og nordøstlige delen av landet, samt i Karpatene og Sudetene. 82 prosent av skogen er eid av staten og resten er i privat eie. Furu er vanligste treslag. Årlig felles det rundt 35 millioner m³ tremasse, halvparten av den årlige tilveksten.

Ifølge Eurostat hadde Polen i 2016 en flåte på 843 fiskefartøyer, som hovedsakelig driver fangst i Østersjøen og Nord-Atlanteren. OECDs siste oppgave er fra 2013 og viser at total fangst i disse farvann var 138 007 tonn, hvorav 100 093 tonn ble levert til havner i Polen. Alaska pollock og atlantisk sild er av størst betydning. I Østersjøen fiskes brisling, sild, torsk, flyndre, laks og sjøørret. Det totale oppdrett av fisk i innenlandske innsjøer 2013 utgjorde 35 100 tonn, hvorav karpe utgjorde 18 800 tonn og ørret 13 700 tonn. Det finnes i alt 300 anlegg for oppdrett av karpe og 160 for ørret.

Polen er verdens niende største produsent av kull. I Europa er det bare Russland og Tyskland som har en større produksjon. Ifølge World Coal Associations siste oversikt utgjorde produksjonen av kull i Polen i 2014 137 millioner tonn. Polske myndigheter regner med at kullgruvevirksomheten vil kunne fortsette i ytterligere 80 år. Landet har begrenset produksjon av kobber, blymalm, svovel, sink og jernmalm. Mineralforekomstene er hovedsakelig konsentrert i sør. Polen har meget begrensede forekomster av petroleum og naturgass.

Cirka 90 prosent av kraftproduksjonen er basert på kull. Kull dominerer i tungindustrien og brukes også som oppvarming, både som direkte brensel og indirekte gjennom kullfyrte fjernvarmeanlegg. Vel 90 prosent av den råoljen som landet bruker, importeres fra Russland. Energikonsumet er for øvrig basert på gass og fornybar energi, herunder vannkraft. Polen har i de senere årene søkt å diversifisere importen av gass for å redusere avhengigheten av russisk gass, som leveres via rørledninger gjennom Hviterussland. I 2011 begynte byggingen av et LNG-anlegg i Świnoujście, som kom i drift i 2015. Under det besøk som president Donald Trump avla i Warszawa 5.–6. juli 2017 ble spørsmålet om en langsiktig avtale om leveranser av amerikansk LNG tatt opp av president Andrzej Duda. Polen har store reserver av skifergass, og det pågår boringer og andre undersøkelser med sikte på å starte utvinning så snart det er økonomisk og teknisk forsvarlig.

Under kommunismen ble det gitt prioritet til tungindustrien, samtidig som forbruksvareproduksjonen ble forsømt. Dette har blitt rettet opp etter de politiske endringene i 1989/1990. Produksjon av råjern og stål er særlig knyttet til det øvreschlesiske kullfeltet og til de store Nowa Huta-verkene ved Kraków, anlagt i 1950-årene. Łódź er et senter for tekstilindustrien. I Warszawa, Poznań og Wrocław fremstilles maskiner, kjemikalier, motorkjøretøyer m.m. Av de nye EU-landene er det bare Tsjekkia og Slovakia som produserer flere biler og andre motorvogner enn Polen. De største skipsverftene er i GdańskGdynia og Szczecin. Ved Płock er det oljeraffineri og petrokjemisk industri. Ved Puławy nordvest for Lublin er det en stor kunstgjødselfabrikk. I 2013 økte industriproduksjonen med 4,1 prosent. Ifølge Verdensbanken utgjorde industriproduksjonens andel av BNP da 33,6 prosent. 

Turistnæringen har vært i sterk vekst siden Polen ble medlem av EU i 2004. I 2013 ble Polen besøkt av 15,8 millioner utenlandske turister, hvilket representerte en økning på 7 prosent i forhold til 2012. Turismens bidrag til landets BNP var i 2013 2,1 prosent. Den største gruppen av turister kommer fra Tyskland, og Kraków er landets største turistby.

Antall servicebedrifter ble nesten fordoblet i perioden februar 2010 – februar 2015. Polen har den største banksektoren av de nye EU-landene. 70 prosent av bankene har utenlandske eiere, hovedsakelig fra Tyskland, Italia, Nederland og USA. Outsourcing er en av de hurtigst voksende sektorer i polsk økonomi. Antall sysselsatte i de utenlandskeide outsourcingsentra i Polen økte fra 65 000 i januar 2012 til 130 000 i januar 2015.

Ifølge Economic Complexity Index (ECI) var eksporten i 2015 på 187 milliarder US dollar, mens importen var på 194 milliarder US dollar, med andre ord et underskudd i utenrikshandelen på sju milliarder US dollar. Polen er verdens største eksportør av epler og fjerde største eksportør av møbler. I 2015 var de fem viktigste eksportmarkedene Tyskland (25,6 prosent), Storbritannia (6,9 prosent), Tsjekkia (6,4 prosent), Frankrike (5,5 prosent) og Italia (5,1 prosent).  De fem viktigste markedene for polsk import var Tyskland (24,7 prosent), Kina (11,2 prosent), Italia (5,5, prosent), Russland (5,5 prosent) og Nederland (3,9 prosent). Tyskland er således Polens viktigste handelspartner.

Fire av de fem største hovedvaregruppene for både eksport og import er: forskjellige industrivarer, transportutstyr, konsumvarer og kapitalvarer (unntatt transportutstyr), mens matvarer og brenselsstoffer er en av de fem viktigste hovedvaregruppene for henholdsvis eksport og import.

Siden 2004 har Polen fått støtte fra EU-fond for utbygging av veinettet. I 2013 var det 2 820 km motorvei. I perioden 2014-23 skal det bygges ytterligere 2200 km motorvei. Jernbanenettet er best utbygd i de tidligere tyske områder, og går stjerneformet ut fra Warszawa. Det statlige selskapet Polskie Koleje Państwowe (PKP) har et nettverk på i alt 23 429 km. Det finnes ca. 4000 km indre vannveier, med særlig Oder som transportåre for massevarer. De viktigste havnene er Gdańsk, Gdynia og Szczecin. Det statlige selskapet Polish Baltic Shipping Co. (Polferries) har ferger på rutene Gdańsk-Nynäshamn, samt Świnoujście-Ystad og København. LOT Polish Airlines er den polske stats flyselskap. Det er 15 flyplasser med kommersiell passasjertrafikk.

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.