Teppeveveri i Mongolia
Tepper av kasjmir og lammeull er en viktig eksportartikkel.
Av /ILO.
Lisens: CC BY NC ND 2.0
Hester
Hest er et viktig dyr for nomadene i Mongolia. Her melkes ei hoppe.
Hester
Lisens: CC BY NC SA 3.0
Ulan Bator
Ulan Bator er Mongolias hovedstad.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

I Mongolia er et tilnærmet nomadisk husdyrhold fortsatt viktigste næringsvei, men gruvedrift og industri får stadig større betydning for landets økonomi. På et tidspunkt på 2010-tallet hadde landet en av de raskest voksende økonomiene i verden. Utstrakt korrupsjon og mangel på regelverk har imidlertid gjort at utenlandske investeringer har falt siden 2014, noe som har stanset veksten.

Til tross for store mineralforekomster, og en til tider blomstrende økonomi, er det mongolske samfunnet preget av utbredt fattigdom. Inntektene fra landets småindustri har vært ujevnt fordelt, og forskjellene mellom fattige og rike har blitt større. Over 25 prosent av befolkningen lever under den nasjonale fattigdomsgrensen. Den storstilte urbaniseringen har også ført til svært høy arbeidsledighet og store slumområder rundt byene.

Historisk bakgrunn

Mongolia innførte i begynnelsen av 1990-årene en serie med markedsøkonomiske reformer og privatiseringsprogrammer som erstattet en tidligere sosialistisk planøkonomi. Overgangen ble vanskelig, blant annet fordi landets utenrikshandel tidligere nærmest utelukkende foregikk med Sovjetunionen og det kommunistiske Øst-Europa. Etter at markedsøkonomiske reformer ble gjennomført på 1990-tallet har den mongolske økonomien vokst (se Mongolias historie). Da Mongolia begynte å utnytte sine mineralressurser på 2000-tallet, vokste økonomien med nesten ti prosent.

Industri- og næringsliv

Mongolia (økon. kart)

Mongolia: Økonomisk aktivitet

Av /Store norske leksikon ※.

Mineralressurser

Industrien baserer seg på bearbeiding av mineralressursene og landbruksproduktene, og landet har både kobber, kull, molybden, tinn, wolfram og gull. Industrien er konsentrert til de store byene Ulan Bator, Erdenet, Darhan og Choybalsan. Mongolia var medlem av den østeuropeiske samarbeidsorganisasjonen Comecon i 1961–1991 og fikk gjennom denne betydelig hjelp gjennom kreditter og samarbeidsforetak ('joint ventures') til å bygge opp industrien. Etter oppløsningen av Comecon ble industrien sterkt hemmet. Viktigste industrikonsern er smelteverket i Erdenet (ferdigstilt i 1979). Annen industri omfatter hovedsakelig produksjon av tekstiler og klær.

Turisme

På lang sikt tror man at turisme kan bli viktig, men mangel på infrastruktur hindrer utviklingen av denne sektoren. Turismen er per i dag lite utbygd, og relativt få utlendinger besøker landet. De fleste turistene kommer fra Japan og Sør-Korea. Forbindelsen mellom den russiske Transsibirske jernbane og Beijing, som går gjennom Mongolia, gjør landet mindre isolert. Hovedattraksjonene er landskapet, dyrelivet, kulturen og historiske minnesmerker.

Import og utenrikshandel

Utenriksøkonomien har i lengre tid vist til dels store underskudd. Russland (olje og elektrisk kraft), Japan og Sør-Korea er de viktigste leverandører av varer til Mongolia, mens Kina (kobber) og USA er landets viktigste eksportmarkeder. Mineraler og metaller (særlig kobberkonsentrat) er viktigste eksportvarer, hvilket gjør Mongolia svært avhengig av råvareprisene på verdensmarkedet. Andre viktige eksportvarer er husdyr og kjøtt, ull, pelsverk, garving og tømmer.

Importen omfatter hovedsakelig maskiner, drivstoff og ulike industrivarer. Landet importerer dessuten rundt 70 prosent av all maten de trenger, og er derfor sårbare for prisendringer og den økonomiske utviklingen til de viktigste handelspartnerne Russland og Kina.

Jordbruk og natur

Mongolia (Bergverk, energi) (varmekraftverk, Ulan Bator)

Mongolia har i overkant av to millioner hester. De benyttes både som trekk- og kløvdyr og til transport. Hestesport er også viktig. I bakgrunnen sees et varmekraftverk i Ulaanbaatar. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Rundt halvparten av landets befolkning lever av jordbruk, i all hovedsak husdyrhold. Landet er rikt på beitemark, men relativt fattig på dyrkbar mark. I alt kan cirka 80 prosent av arealet benyttes som beitemark. Mongolene har lange tradisjoner som nomadiske fedriftsfolk, og har benyttet de vide gressmarkene til oppdrett av sauer, geiter, hester, kameler, storfe og jaker. Fedriften forsyner mongolene med kjøtt og melk, som er de viktigste ingrediensene i det mongolske kostholdet, samt lærvarer som blant annet brukes til klesproduksjon. Kashmir-ull er en viktig eksportvare. I perioden med planøkonomi var fedriften organisert i kooperativer, men den ble helt privatisert etter 1990.

Nomadebefolkningen utsettes for stadige naturkatastrofer som kan ramme deres bølinger hardt. For eksempel førte alvorlig tørke i 1999, etterfulgt av sterk kulde med store snø- og kuldeplager i 2000, til at over 7000 familier mistet hele sin buskap. Dyrking av jorden i organiserte former kom ikke i gang i Mongolia før store statsbruk på 1900-tallet ble anlagt i den sentrale og nordlige delen av landet rundt elvene Selenga, Orhon og Kerulen (Kherlen). Oppdyrking av nye jordbruksarealer har i hovedsak hatt begrenset suksess. Siden 1991 er det meste av jordbruket reorganisert og gjort om til mindre private enheter. De viktigste jordbruksproduktene er korn, poteter og grønnsaker. Mongolia er helt avhengig av import av korn fra utlandet.

Landet har flere fiskerike innsjøer, men den kommersielle fangsten av fisk er helt ubetydelig.

Økonomi

I 2022 lå Mongolias bruttonasjonalprodukt (BNP) på 16,8 milliarder dollar og 4947 dollar per capita (beregnet i kjøpekraftsparitet). Landet er stadig avhengig av å motta utenlandsk bistand. EU, Den asiatiske utviklingsbanken (ADB), Det internasjonale valutafondet (IMF), Verdensbanken og ulike FN-organisasjoner samt enkeltland som USA, Japan, Tyskland og Storbritannia yter både teknisk bistand til utviklingsprosjekter og ren økonomisk bistand.

Landets største utfordring er å få redusert fattigdommen. Nær 27,8 prosent lever under den offentlig definerte fattigdomsgrensen (2020), og mest markert er fattigdommen i hovedstaden Ulan Bator.

Energi

Sammenlignet med andre asiatiske land har Mongolia et forholdsvis høyt energiforbruk. Den viktigste energibæreren var kull med en andel på 68 prosent. Kun 4 prosent av forbruket var basert på bruk av fornybar energi.

Det høye energiforbruket er forårsaket av en særlig energikrevende industristruktur og det kalde klimaet. Landets vide og folkefattige areal gjør at transportens andel av det totale energiforbruket er særlig høyt.

Kull er også Mongolias viktigste innenlandske energikilde med en årlig produksjon som tilsvarer om lag 1000 PJ, mens bidraget fra produksjonen av råolje har variert rundt 40 PJ. Oljeraffineri og vannkraftverk er under utbygging, og vindkraftverk er etablert i distriktene. På landsbygda brukes fortsatt tradisjonelle energikilder som ved, røtter og tørkede dyreekskrementer.

Elektrisitetsforsyningen

Nær 100 prosent av befolkningen har nå tilgang til elektrisitet mot 67 prosent i år 2000. Per innbygger har sluttforbruket av elektrisk energi steget fra 1500 kWh i 1990 til 2200 kWh i 2020.

Årlig produksjon av elektrisk energi er rundt 6 terawattimer (TWh). 90 prosent av produksjonen er baser på bruk av fossil energi, for det meste kull. Av den fornybare delen i kraftmiksen er vindkraft den viktigste med en andel på 7 prosent i 2020. Klimaet er også gunstig for utnyttelse av solenergi, hvor årlig innstråling er gjennomgående 1 500 kWh/m². Det er etablert en tariffstruktur som fremmer ytterligere bruk av fornybar energi.

Samferdsel

Samferdselen hemmes av de store avstandene og den lave folketettheten. Jernbanenettet har en samlet lengde på 1815 kilometer, og forbinder hovedstaden Ulan Bator med både Transsibirske jernbane i Russland og med det kinesiske jernbanenettet. Fra Darhan fører sidebaner til kullgruvene ved Sharyn Gol og kobbergruvene ved Erdenet, og fra Choybalsan er en linje ført frem til det sibirske nettet. Jernbanenettet er bygd ut i samarbeid med det tidligere Sovjetunionen. Sporvidden er derfor den samme som i Russland, men forskjellig fra den kinesiske, noe som skaper problemer for landets utenrikshandel.

Jernbanene svarer totalt for hovedparten av godstransporten, mens passasjertrafikken til størstedelen foregår med bil og buss. For øvrig brukes hester, okser og kameler fortsatt i stor utstrekning som trekkdyr og kløvdyr. Nærmeste havneby er Tianjin i Kina (1400 kilometer fra grensen), hvor en del av havnen er satt av til å betjene Mongolias utenrikshandel. Landets totale veinett er 113 200 kilometer, men bare 2 prosent er asfaltert og 13 prosent grusbelagt. Resten består nærmest bare av terrengoppkjørte hjulspor. Internasjonal lufthavn finnes ved Ulan Bator.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg