Veblen-effekt er en spesiell effekt innenfor teorien om forbrukernes etterspørsel.

Veblen-effekten går ut på at enkelte konsumenter kan opplever en tilleggsnytte av et gode ved at de imponerer eller tror de imponerer andre ved sitt konsum.

Man kjøper ikke en dyr luksusvariant av en bil fordi bilen er bedre enn standardvarianten, men fordi man ønsker å imponere andre. Man kjøper ikke dyre klokker fordi disse er av bedre kvalitet, men fordi man ønsker å gjøre inntrykk på sine medmennesker.

Prisen på godet blir med andre ord tillagt en positiv nytteverdi: «Jo dyrere, jo bedre.» Normale etterspørselsfunksjoner er fallende, det vil si at etterspørselen øker med fallende pris. I sin mest ekstreme form fører Veblen-effekten til det motsatte: Etterspørselen øker med økende pris.

Veblen-effekten forekommer hyppigst i markeder hvor konsumentene har stor disponibel inntekt.

Veblen-effekten har fått sitt navn etter den amerikanske sosiologen og samfunnsøkonomen Thorstein Veblen .

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg