Oversikt over trykkabinen i et jetfly (Boeing 787)

En trykkabin er en passasjerkabin med cockpit på et fly som man kan regulere trykket i. Dette er for å hindre at passasjerer og besetning utsettes for ubehag eller farer ved lavt trykk og tilhørende oksygenmangel under flygning i store høyder. Trykkabinen sørger også for en mer effektiv trykkutjevning under nedstigning.

Fly som flyr høyere enn ca. 3 000 meter (10 000 fot) trenger trykkabin. Uten trykkabin vil oksygenmangel føre til at arbeidsdyktigheten hos besetningen reduseres betydelig dersom man overgår denne høyden.

Flymedisinsk institutt har – i en rapport utarbeidet for Luftfartstilsynet – konkludert med en anbefaling om at det skal benyttes trykkabin i alle ruteflygninger over 10 000 fot. Dette med bakgrunn i at:

  • Det er påvist at en frisk persons mentale og fysiske yteevne er redusert i høyder over 10 000 fot.
  • Det er store individuelle forskjeller i evnen til å tåle høyde. En og samme person kan også ha forskjellige reaksjoner fra gang til gang ved samme høydeeksponering.
  • En liten del av befolkningen, kanskje 1–10 prosent av unge, friske personer, utvikler besvimelsestendens i høydeområde 10 000–15 000 fot. Det er ikke mulig å forutse en slik reaksjon basert på de vanlige helsekontrollene for flygende personell.
  • Opphold i kabinhøyder mellom 10 000 og 15 000 fot medfører varierende grad av hyperventilasjon som kan forårsake symptomer ikke ulikt oksygenmangel.

Over ca. 6100 meter (20 000 fot) må regne med at både besetning og passasjerer mister bevisstheten i løpet av få minutter dersom flyet ikke har trykkabin.

Trykket i flykabiner holdes vanligvis på en høyde tilsvarende ca. 1500 meter ved hjelp av en kontinuerlig lufttilførsel med tilpasset utslipp for å gi renseeffekt.

Trykkluften kan på propellfly med stempelmotorer komme fra en mekanisk tilkoblet kompressor, mens på turboprop- og jetfly kommer den fra kompressoren til én eller flere av motorene. Denne luften er tørrere enn normalt fordi den er tatt inn i stor høyde, og må kjøles ned før den slippes ut i kabinen. Samtidig er det innmontert en reguleringsventil i flyets bakre trykkskott, som regulerer flyets trykkabinhøyde til det ønskede nivå, gjennom å lukke og åpne ventilen.

Hvis trykksystemet skulle svikte, vil det ved hvert sete i større passasjerfly automatisk utløses en oksygenmaske. I slike fly er oftest også lasterommene satt under trykk. På militærfly som opererer i veldig store høyder, brukes ofte trykkabin med relativt lavt overtrykk sammen med oksygenmaske.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg