Tredjepartslogistikk (3PL) er håndtering av gods på vegne av andre. 3PL kan omfatte flere tjenester. Lager, varemottak, plukking, sortering, ompakking, merking og distribusjon er eksempler på slike tjenester hvor det inngår mottak, kontroll, lagring, sikkerhet, sortering og klargjøring for distribusjon. Organisering av last mile-transport, utpakking, returvarer og reklamasjon kan også inngå i tjenestene.
Faktaboks
- Også kjent som
-
3PL
Leverandører tilbyr også økonomi og IT-tjenester tilknyttet denne typen logistikk.
Selskaper som benytter slike tjenester begrunner dette ofte med at de da kan fokusere på egne kjerneområder. Lagerhotell og terminaler benyttes også til denne typen tjenester. Lagerhoteller kan samordne varer fra flere kunder og bransjer. De administrerer gjerne prosessen fra ankomst til levering av varer. Mikrohuber i byområder er ytterligere en variant. Det er ofte for betjene sisteledd transport i forbindelse med netthandel.
Eksempler på slike samarbeidsformer er distributører som avhjelper sine butikker og sentrallagre i større konsern som holder lager for lokale avdelinger. 3PL kan både være egne selskaper og avdelinger i større konsern.
4PL – fjerdepartslogistikk – betyr at flere tredjepart-oppgaver setter bort til en fjerdepart. Dette kan være bank- og forsikringstjenester og regnskapsførsel for å samordne tjenestene bak logistikkleveransene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.