Lastebil.
Transportrisiko ved transporten kan omfatte lossing, lasting og frakt av varer.
Lastebil.

Transportrisiko uttrykker fare for skade eller tap i forbindelse med transport. Grunnleggende for å redusere transportrisiko er rett levering av riktig vare på rett sted til rett tid. Ved å følge dette prinsippet reduseres også behovet for ekstra lagerhold og transport. Transportbestilleren har et ansvar for å påse at transportoppdraget utføres på lovlig måte. Det er ikke nok å henvise til transportør eller sjåfør dersom han ikke har sjekket at transportoppdraget kan utføres innenfor de lover og regler som gjelder for det aktuelle oppdraget.

Risiko kan følgelig være knyttet til utførelse av selve transportarbeidet, varene som skal fraktes, men også risiko for uhell, feil håndtering eller kriminalitet.

Faren for brudd i en leveringskjede er også en form for risiko. Slike brudd kan skyldes feil opplasting, levering eller håndtering, også brudd på trafikkregler, HMS, smugling, ran, tyveri, osv.

En rekke samfunnskritiske funksjoner er avhengig av at forsyninger av varer kommer frem som avtalt. Det kan være mat, medisiner, drivstoff, klær og andre forbruksvarer. Varehandel og industri er også avhengig av gode forsyningslinjer med minst mulig risiko for driftsavbrudd.

Industrien er eksempelvis en stor mottaker av varer. Bedriftenes lønnsomhet påvirkes av om transporten er effektiv og om varene når frem til rett sted til rett tid. Feilsendinger fører til unødvendige merkostnader og tap.

Leveringssvikt er en betydelig risikofaktor

Ved svikt i transportsystemet vil flere industrier og varehandelen påvirkes og i verste fall opphøre. Leveringssvikt er følgelig kritisk for industri og handel. De store dagligvarekjedene i Norge har alle sine store lagre som kan forsyne butikkene med varer, men en del varer leveres også direkte fra produsent til butikk. Det gjelder blant annet drikkevarer, matvarer, meieriprodukter og landbruksvarer. Lagrene til de nasjonale kjedene fungerer som transittlagre og jevner ut svingninger i leveransene fra produsentene.

Rettigheter og plikter

Transportavtaler forklarer rettigheter og plikter for avsender, transportør og mottaker. Dersom transportavtaler ikke overholdes kan det gi risiko for uhell, skade og tap i forbindelse med transporten.

De vanligste årsaker til skader og tap er håndteringsfeil, tyveri, ulykker, brann, vannskader og andre ødeleggelser. Virksomheter er pliktig å kartlegge risiko og lage skriftlige rutiner for å redusere risiko. Vurdering av risiko kan omfatte kartlegging av hva som kan gå galt, hva man kan gjøre for å forhindre skade og tiltak for å redusere risiko for uønskede hendelser.

Feil håndtering kan for eksempel være at gods som ikke skal pakkes sammen, likevel blir pakket sammen, for eksempel farlig gods. Det kan skyldes egenskaper ved godset som gjør at gods må sorteres på en bestemt måte før det kan lastes opp på en lastbærer. Årsaken til uønskede hendelser kan ofte være forholdsvis enkle håndteringsfeil i verdikjeden.

Når skade er oppstått vil gode rutiner for reklamasjonshåndtering redusere konsekvensene av uhell og skader. Kunder må normalt ta opp reklamasjon omgående. Kravet foreldes etter ett år, men ved grov uaktsomhet eller forsett, tre år. Fristen løper fra utleveringsdato. Fraktfører kan slippe ansvar dersom det er bevist at han gjorde alt som var mulig for å unngå tap og skade. I luftfrakt er fristen to år og i sjøfrakt ett år.

Reklamasjonsfrister:

  • Sjøfrakt: 3 dager
  • Bil- og togfrakt: 7 dager
  • Flyfrakt: 14 dager

Klassifisering av risiko

Klassifiseringen av transportrisiko i forbindelse med transportavtaler skal være i samsvar med internasjonale standarder.

Det kan være risiko når leverandørbedriften holder varer beregnet for ekstern bruk (for eksempel for salg) i egne lager og påtar seg risiko med lagring av varer til kjøperen. Det kan også være når selgerens risiko og ansvar overføres til kjøper.

I norsk transportpolitikk er hovedmålet at «det skal ikke forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren». Enhver som utfører transportvirksomhet skal utføre tjenestene med minst mulig risiko.

Et praktisk eksempel kan være en container som faller i sjøen og fører til skade på godset i containeren. World Shipping Council fører statistikk over containere som faller i sjøen i internasjonal sjøfrakt. Årlig er det nesten 1400 containere som havner i sjøen, men det kan være store årlige avvik ved store skipsforlis. I 2021 gikk 3500 containere tapt på denne måten. Årsaken til uhell med containere skyldes som regel dårlig lastesikring, uvær og uforutsatte hendelser. Ytterligere årsak kan være bruk av materiell som ikke er kvalitetssikret og at ufaglærte mannskaper får ansvar for sikring av containerlasten.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Spurkeland, Einar (2018). Transportbestilleren. Fagbokforlaget

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg