Tanker
Tankfarten driver fortsatt med en del trampfart ut fra den globale etterspørselen.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Trampfart er at skip frakter last uten faste ruteplaner, men ut fra hvor de er, og etterspørselen som finnes. Dette i motsetning til linjefart.

Faktaboks

Etymologi
første ledd av engelsk vandre

Trampfarten, også kalt charter, er gjerne et tillegg til den generelle linjefarten og drar fordel av å kunne være svært fleksibel og endre planene på kort varsel etter behovet. De største rederiene har ofte en flåte satt sammen av linjeskip og trampskip. Skipsmeglere har i nyere tid tatt over jobben med å finne fraktbehov og skip, og det finnes egne børser til denne virksomheten i for eksempel Oslo, London og Singapore. En annen type trampfart er den mindre charterflåten til turisme, der seilbåter, yachter og mellomstore fartøy frakter passasjerer etter behov.

Historie

Trampfart var mer utbredt før, og den norske handelsflåten gikk en betydelig mengde i trampfart på 1800- og 1900-tallet. Oppdragene var normalt ikke ettertraktet, men norske skippere spesialiserte seg på denne typen virksomhet. De amerikanske fruktkompaniene benyttet stort sett norske skip til trampfart på grunn av kvaliteten som norske kapteiner hadde opparbeidet seg. For disse skipene ble ofte norske redere og kjøpmenn overflødige ettersom kapteinen selv styrte virksomheten i det internasjonale markedet, eierskapet, vedlikeholdet, fraktplanen og generelt driften. Dette førte til at norske skippere stod i en selvstendig særstilling i forhold til andre nasjoner, og kunne i det norske samfunnet bli ansett på lik linje med embetsmenn på 1800-tallet.

Trampfarten vokste fram i Storbritannia på 1800-tallet på grunn av behovet for å levere kull til ulike havner og industriområderDe britiske øyer og Europa. Kullbehovet styrte for det meste hvor skipene gikk, og utover 1800-tallet tok trampskipene med seg annen type last enn kull. Med den ekspanderende økonomien etter 1945 nådde trampfarten et høydepunkt, før containerskipene tok store markedsandeler rundt 1970-tallet. I dag driver fortsatt mange skip med trampfart, men telekommunikasjon har gjort at rederiene kontrollerer driften i motsetning til tidligere. Spesielt LNG, tørrlast og tankfart drives ofte som trampfart av for eksempel Golden Ocean og Frontline. I Oslo finnes eksempelvis skipsmeklingsfirmaet Cleaves som forhandler fram avtaler mellom leverandører og transportører.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg