M/F Færøy
M/F Færøy, 7294 bruttotonn.
Av .
Lisens: CC BY NC SA 4.0
Havila Capella
M/S Havila Capella, 15519 bruttotonn.
Av .
Containerskipet HMM Algeciras i Rotterdam havn.
C/S HMM Algeciras, 228283 bruttotonn.

KS Norge, 1628 bruttotonn.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk
M/T M.Star, 160 705 bruttotonn.
/NTB.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Tonnasje er et mål på et skips størrelse og lastekapasitet i volum.

Faktaboks

Uttale
tonnˈasje
Etymologi
engelsk tonnage

Tonnasjen måler skipets lasteevne, for eksempel lastekapasitet, bunkringskapasitet, mannskapslugarer og lignende. Begrepet må ikke forveksles med et skips vekt, som ofte kalles skipets deplasement.

Ulike skip måles på ulike vis for å bestemme tonnasjen. For enkelte skip er dette en måling av alt innvendig volum. For skip som fører last utenfor det lukkede volumet, for eksempel containerskip, benyttes andre målemetoder. Spesielt for containerskipene er bruken av containerenheter kalt TEU og FEU. Disse kan omregnes til tonnasje.

I enkelte sammenhenger er det ikke hensiktsmessig å måle et skip ut fra dets lastestørrelse, eksempelvis militære fartøy, og da måles skipet i dets deplasement.

Tonnasje
Tonnasjen deles inn i bruttotonn og nettotonn.
Tonnasje

Hensikt

Foruten å fortelle noe om skipets kapasitet og størrelse, er tonnasje i hovedsak knyttet til ulike regler, avgifter og skattlegging av handelsskip over 15 meter. Reglene er fastsatt av Den internasjonale konvensjon om måling av fartøyer, også kalt Skipsmålingskonvensjonen av 1969. Disse vedtakene reguleres av ulike kyststaters nasjonale eller internasjonale klassifikasjonsselskap som American Bureau of Shipping, Lloyds Register, Bureau Veritas eller DNV-GL i Norge.

Bruttotonn

Bruttotonn (BT) viser til totalvolumet av alle lukkede rom på et skip som benyttes. Måleenheten er erstatning for bruttoregistertonn etter 1982. Ett bruttotonn er omtrentlig 2,83 kubikkmeter, som vil si at et skip med tonnasje på 10 000 BT vil ha et målt volum på ca 28 300 kubikkmeter. Tilsvarende vil et skip med volum målt til 10 000 kubikkmeter ha en tonnasje på ca. 3 500 BT. Denne typen tonnasje er også viktig for å fastsette mannskapsbehov, sikkerhetsrutiner og tekniske krav til fartøyet.

Nettotonn

Nettotonn (NT) viser til totalvolumet av et skips lasterom. Denne kapasiteten er knyttet til det volumet skipet kan tjene penger på, og er derfor av interesse for skattemyndigheter og havneavgifter. Nettovolumet måles blant annet basert skipets, eller lasterommets, innvendige bredde. Høyden måles fra tanktoppen, eller bunn av lasterommet, til målingsdekket. Målingsdekket er øvre høydebegrensning på nettovolumet, og settes normalt til det øverste dekket som strekker seg over hele skipslengden. En typisk 20-fots container på et containerskip har et innvendig volum på 33,2 m3, som derfor tilsvarer 11,73 nettotonn.

Når ulike organisasjoner eller myndigheter viser til et lands tonnasje på havet, er det den samlede nettotonnasjen til alle skip som seiler under dette landets flagg. I Norge er denne tonnasjen fordelt mellom Norsk ordinært skipsregister, og Norsk internasjonalt skipsregister.

Bruttoregistertonn

Bruttoregistertonn (BRT) var den tidligere måleenheten for et skips totale indre volum. Den utdaterte måleenheten baserte seg på at 100 kubikkfot med ferskvann, altså 2,83 kubikkmeter, veide 2,83 tonn. Etter Skipsmålingskonvensjonen i 1969 ble bruttoregistertonn erstattet med bruttotonn, og var gjeldende fra 1982. Den nye måleenheten er fortsatt knyttet til 100 kubikkfot, men målemetoden er forskjellig fra den originale.

Nettoregistertonn

Nettoregistertonn (NRT) er i likhet med bruttoregistertonn en utdatert målenhet som tidligere indikerte skattbart lasterom på et skip. Etter 1982 ble nettoregistertonn erstattet med nettotonn i henhold til Skipsmålingskonvensjonen fra 1969.

Skipets vekt

Et skips fysiske vekt har ingenting med selve tonnasjen å gjøre, ettersom dette er et volummål. Likevel finnes det måleenheter for et skips vekt som for eksempel, deplasement, dødvekttonn og lettvekttonn.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg