Holofernes, assyrisk general og jødenes fiende, ble i følge Judits bok narret i sterkt beruset tilstand til den jødiske kvinnen Judits telt, hvor hun, med hjelp av en tjener, skjærer av ham hodet. Dette oljemaleriet, 187,2 × 142 cm, ble utført av Artemisia Gentileschi i cirka 1623–1625.

Detroit Institute of Arts Museum, Gift of Mr. Leslie H. Green.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Den angrende Maria Magdalena, oljemaleri, 133,4 × 102,2 cm, utført av Georges de La Tour i cirka 1640. Speilet symboliserer forfengelighet, kraniet dødelighet, lyset åndelighet.

Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: Begrenset gjenbruk (CC0 1.0)

Konserten, olje på lerret, 99,1 × 16,8 cm, malt av Hendrick Terbrugghen i 1626

The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Frans av Assisi i meditasjon, olje på lerret, 152 × 99 cm, malt av Francisco de Zurbarán i 1635–1639

The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Den angrende Peter, olje på lerret, 126,5 × 97 cm, malt av Jusepe de Ribera i 1628–1632

Art Institute of Chicago.
Lisens: Begrenset gjenbruk (CC0 1.0 Universal)

Tenebroso er en måte å fordele lyse og mørke områder på i et maleri.

Faktaboks

Uttale
-brˈå:zå
Etymologi
italiensk ‘mørk, dunkel, dyster'
Også kjent som

tenebrisme

Det italienske ordet tenebroso betyr mørk, dunkel eller dyster. Det dreier seg om en type maleri hvor motivet fremstiller et mørkt rom, der avgrensede områder blir opplyst av en eller flere lyskilder.

I et typisk tenebroso-maleri kan ansikter, hender og enkelte gjenstander i rommet være sterkt opplyste slik at de står frem fra mørket. De harde kontrastene fører til at hender og ansikter ser tredimensjonale og livaktige ut.

Lyset kommer gjerne fra en peis, en oljelampe, et talglys eller et vindu. Selve lyskilden kan være skjult slik at man bare ser gjenskinnet. Alt som ikke er belyst, er dempet eller forsvinner fullstendig i mørket.

Den dramatiske fordelingen mellom lyse og mørke områder øker spenningen mellom de fremstilte menneskene.

Peter, en av Jesu tolv disipler, beskyldes av en soldat og en kvinne for å være tilhenger av Jesus, noe Peter fornekter (men besinner seg senere like før hanen galer). Det dramatiske lyset kommer fra en åpen peis, og man ser gjenskinnet i ansiktene. Dette oljemaleriet, 94 × 125,4 cm, utførte Caravaggio rett før han døde i 1610.

Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: Begrenset gjenbruk (CC0 1.0)

Tenebroso og chiaroscuro

Tenebroso handler særlig om kontrasten mellom sterkt opplyste detaljer som er satt opp mot en helt mørk bakgrunn. Den aksentuerte fordelingen av lyse og mørke områder i mer generell forstand kalles med den italienske betegnelsen chiaroscuro (på norsk kalt lysdunkel).

Chiaroscuro og tenebroso har flere fellestrekk, men også ulikheter.

Caravaggisti, tenebristi, tenebrisme

Tenebroso er i første rekke typisk for den italienske kunstneren Caravaggio og en gruppe malere som hadde ham som inspirasjonskilde. De var aktive på 1600-tallet, både i Italia og andre europeiske land.

Tenebrisme er en kunsthistorisk betegnelse for den stilen Caravaggios etterfølgere utviklet på grunnlag av hans eksempel.

Etterfølgerne blir med italienske betegnelser kalt caravaggisti (avledet av navnet Caravaggio) eller tenebristi (avledet av tenebroso).

Caravaggio

Den italienske kunstneren Caravaggio er særlig kjent for bruken av tenebroso. I mange av de maleriene han utførte mellom 1600 og 1610, er mennesker og gjenstander fremstilt i et lysfattig rom. Caravaggio benyttet ofte en komposisjon med mørk bakgrunn, dominerende skygger, harde kontraster og noen sparsomt opplyste detaljer i forgrunnen. Gjenskinnet i ansikter og gjenstander fra en eller flere lyskilder er redusert til avgrensede områder. Det som går for seg mellom de fremstilte menneskene, er dramatisk og intenst.

Italienske malere

Tenebrisme er typisk for flere italienske malere. Det gjelder blant andre Orazio Gentileschi og hans datter Artemisia Gentileschi. Disse malerne var bosatt i Roma, men de mottok også oppdrag i flere andre italienske byer. Over tid ble mange italienske og europeiske kunstnere kjent med Caravaggios tenebroso via far og datter Gentileschi.

Spanske malere

Tenebrismen fikk rask utbredelse blant spanske malere. Det gjelder eksempelvis Jusepe de Ribera og Francisco de Zurbarán. Ribera tilbragte mesteparten av sitt voksne liv i Italia, særlig Roma og Napoli. Zurbarán var derimot virksom i Sevilla og Madrid.

Franske malere

Luttspiller, olje på lerret, 128,3 × 99,1 cm, malt av Valentin de Boulogne i 1625–1626

Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: Begrenset gjenbruk (CC0 1.0)

Den franske maleren Valentin de Boulogne bodde og arbeidet i Roma. Georges de La Tour hadde tilhold i Frankrike. Begge praktiserte tenebroso i sine malerier.

Nederlandske malere

Den nederlandske maleren Gerrit van Honthorst studerte i Italia, men slo seg ned i Utrecht. Tilsvarende gjelder for Hendrick Terbrugghen. Disse kunstnerne tilhørte gruppen som blir kalt Utrecht caravaggisti.

Gutt blåser på glødende trestykke for å tenne et lys (gnister i luften), olje på lerret, 75,5 × 64,5 cm, malt av Gerrit van Honthorst i 1621–1622

The Art Institute of Chicago.
Lisens: Begrenset gjenbruk (CC0 1.0 Universal)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Lambert, Gilles (2022). Caravaggio. Taschen
  • Mørstad, Erik (1996). Malerileksikon. Oslo: ad Notam Gyldendal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg