Selvstarter, også kalt startmotor, er en elektrisk likestrøms motor som benyttes ved igangsetting av forbrenningsmotorer.

Selvstartere får energi fra bilens batteri til å rotere og dermed trekke motoren rundt. Starteren har et drev som roterer ved aktivering, dette drevet går i inngrep med motorens svinghjul og får motoren til å rotere ca 150 omdreininger i minuttet. Starteren går i inngrep med svinghjulets tannkrans, som sitter ytterst på svinghjulet.

Starteren kan også være oppbygget med utveksling. Da kan starteren være mindre, men fortsatt ha den samme kraften til å få motoren rundt. Selvstarterene finnes i et utall størrelser, størrelsen avgjøres av størrelsen på motoren den skal rotere, og om forbrenningsmotoren er en bensin eller dieselmotor. Dieselmotorer krever ofte større startere.

Starteren er koblet opp med en elektrisk kabel direkte fra batteriet uten å gå gjennom noen form for kontakter eller brytere og lignende. Starteren har også en solenoid (en solenoid er en komponent som muliggjør aktivering på avstand, (en form for rele). Denne Solenoiden blir aktivert når fører vrir nøkkel til start. Da blir en liten elektrisk strøm sendt til solenoiden og aktiverer en mye større strøm til å drive selve hoved elektromotoren i starteren rundt.

Historikk

Selvstarteren ble oppfunnet i 1911 av Charles F. Kettering (1876–1958) og montert første gang i serieproduserte biler av Cadillac i 1912. Selvstarteren fjernet behovet for sveiv for å få motoren til å gå rundt. Motoren må gå rundt for å starte forbrenningssyklusen til motoren.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg