Rullebane - Tromsø lufthavn, Langnes
Rullebane - Tromsø lufthavn, Langnes
Lisens: CC BY SA 3.0

Rullebane er en betegnelse for start- og landingsbane for landfly. Den har normalt fast underlag, som asfalt eller betong, men kan også ha løst underlag som grus eller gress.

Faktaboks

Også kjent som
engelsk runway

En rullebane med fast underlag er merket med baneretning. Disse merkene er malt på selve rullebanen i begge ender, slik at de er synlige fra luften. Rullebaneretningen måles i grader, ut fra sirkelens 360 grader, hvor nord representerer 360 grader, øst 90 grader, syd 180 grader og vest 270 grader. Ligger en rullebane for eksempel 20 grader avvikende fra nord, vil rullebanene være merket med 02 (20 grader) og 20 (200 grader).

I tillegg er rullebanen merket med ulike felt og lys, til hjelp for pilotene under landing og avgang.

Tekniske definisjoner

TORA

«Takeoff Run Available» (engelsk: avgangsstrekning tilgjengelig ), lengden på den del av en rullebane for fly som er erklært tilgjengelig og egnet for bakkeoperasjoner og som anvendes for metodisk beregning av bakkeoperasjoner med luftfartøy i forbindelse med avgang og landing.

TODA

«Take Off Distance Available» (engelsk: avgangsdistanse tilgjengelig), lengden på den delen av rullebanen som kan brukes til avgang og avgangsberegninger samt lengden på nød-delen der dette forekommer (nød-delens lengde må totalt være innenfor lufthavnens område og/eller innenfor lufthavnens avgrensede område. I henhold til europeiske Joint Aviation Regulation – JAR, så er TODA mindre enn TORA pluss nød-delen, eller 1,5 ganger TORA).

ASDA

«Accellerate Stop Distance Available» (engelsk: akselerasjon/stoppdistanse tilgjengelig). Lengden på avgangsstrekningen som er tilgjengelig pluss lengden på stoppveien der dette forekommer.

LDA

«Landing Distance Available» (engelsk: landingsdistanse tilgjengelig). Lengden på rullebanen som er erklært tilgjengelig og brukbar for bakkeoperasjoner med luftfartøy for landing.

Inndeling

RULLEBANESTRIPEN

Rullebanestripen er det planerte, ofte gressbevokste området rundt en asfaltert eller betongdekket rullebane. Inspeksjoner benyttes for å holde området rent for alle former for hindringer som kan påvirke et fly under flyging, ved avgang eller utrulling etter landing. Området er som regel merket.

RULLEBANEN

Rullebanen er hele området som er belagt enten med asfalt, betong, oljegrus eller annen form for hård overflate, eller gress. Der det er mulig er rullebanen malt eller på annen måte merket med striper og/eller tall, og har også (som regel) et område i hver ende som er beregnet brukt hvis luftfartøyet ikke klarer å stanse innenfor beregnet lengde.

RUSEOMRÅDE

«Blast Pad» (engelsk), ruseområde, utkjøringsområde eller stoppvei anlagt like før begynnelsen av rullebanen, i det området hvor slippstrømmen fra luftfartøy i forbindelse med avgang kunne erodere og muligvis skade rullebanen. Det samme området kan også brukes hvis luftfartøyet ikke klarer å stanse innenfor beregnet lengde, enten i forbindelse med utrulling etter landing eller et avbrutt avgangsforsøk. Området kan normalt ikke belastes med samme vekt som rullebanen og merkes med gule vinkler. Bortsett fra i nødstilfelle kan luftfartøy ikke bruke området.

FREMSKUTT TERSKEL

«Displaced Threshold» (engelsk: fremskutt terskel). Der dette er anlagt, brukes det til forflytning av fly på bakken (taksing) samt avgang og utrulling etter landing, men ikke for selve landingen (det øyeblikk flyet tar bakken). En fremskutt terskel brukes ofte fordi hindringer i den imaginære forlengelse av banens senterlinje, rullebanens evne til å tåle belastning eller støyrestriksjoner, gjør det umulig å bruke denne delen for landing. Delen er merket med hvite piler frem til der landingsdelen av rullebanen begynner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg