Reoler med bildeler. Reservedelsekspeditøren sørger for orden og at delene oppbevares på riktig sted etter lagersystemet.

/Toyota Oslo.

Arbeidsplass til reservedelsekspeditøren. PC brukes til bestilling, lagerhold og salg, tralle brukes for for plukking og levering av bildeler til interne kunder

/Toyota Oslo.

Reservedelsekspeditøren kan også arbeide med salg av dekk og bruker da dekkomleggingsmaskin.

/Toyota Oslo.

Reservedelsekspeditør er en yrkesutøver med fagbrev i reservedelsfaget. Reservedelsekspeditøren sørger for tilgang til riktige reservedeler og rekvisita for biler og andre kjøretøyer til egen bedrift og til eksternt salg.

Faktaboks

Uttale
resˈervedelsekspeditør

Arbeidssted

Reservedelsekspeditøren jobber som regel fulltid ved et større verksted eller i en bedrift som selger reservedeler eller tilbehør til kjøretøy.

Arbeidsoppgaver

Reservedelsekspeditøren er en medarbeider som hjelper andre i prosessen med å reparere kjøretøyet gjennom å fremskaffe riktige reservedeler nødvendig for reparasjonen.

Reservedelsekspeditøren bestiller, mottar, sorterer og henter riktige deler nødvendig for å utføre reparasjoner på kjøretøy. Å finne riktig del, riktig pris og korrekt leveringstid er viktig.

Reservedelsekspeditøren må holde orden på delene som mottas, og sørge for at de kommer rett sted, enten de skal til lageret, til et kjøretøy som har time på verkstedet eller til en kunde som må kontaktes for henting eller levering.

Reservedelsekspeditøren trenger kunnskap om kjøretøyets oppbygning og virkemåte for å finne riktige deler. Å kunne kommunisere presist er viktig når man skal veilede kunder som ikke alltid vet nøyaktig hvilke deler en trenger til en reparasjon. Reservedelsekspeditøren jobber også med å fremskaffe tilbehør som takstativ og tilhengerfester.

Utdanning

Opplæringen i faget skjer vanligvis ved at man går to år i videregående skole og to år som lærling i bedrift. Skoledelen har flere løp.

Enten

  • Første året: vg1 Teknologi og industrifag eller Elektro og datateknologi.
  • Andre året: vg2 Kjøretøy

Eller

  • Første året: vg1 Teknologi og industrifag
  • Andre året: vg2 Bilskade, lakk og karosseri

Deretter går man to år i lære i en bedrift, typisk i et bilverksted eller i en bedrift som selger reservedeler. Opplæringen på arbeidsplassen avsluttes med en fagprøve.

Hvis man har fem års praksis i faget kan man avlegge en privatisteksamen for så å ta fagprøven som praksiskandidat.

Organisering

Reservedelsekspeditører er vanligvis organisert i Fellesforbundet. For å bli medlem må man ha bestått fagutdanning som reservedelsekspeditør eller være lærling i faget.

Historie

Reservedelsfaget ble etablert på 1980-tallet og en kunne avlegge fagprøve i faget fra og med 1989.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg