En reklamekampanje er en samordnet og tidsavgrenset markedsføringsinnsats bestående av ulike reklameaktiviteter.

Eksempler på en reklamekampanje kan være annonsering i trykte og trådløse medier (som bannere på internett), ytre og indre emballasje, plakater og annonsedekor på busser og drosjer, radioreklame, reklamefilm og trailere som TV spot og kinoreklame, brosjyrer, plakater og foldere og bruk av audiovisuelle og digitale medier innenfor en avgrenset tidsperiode.

Konkrete eksempler er handelsnæringens kampanjer i forbindelse med Valentinsdagen, Black Friday eller halloween.

Slike kampanjer knytter seg gjerne til en spesiell begivenhet (produktlansering, messedeltakelse, jubileum eller lignende «event»). Ofte vil en reklamekampanje også bestå av en tilbudspakke der distribusjonsleddene også bidrar til prisreduksjon. Se markedskommunikasjon og reklame. Se også eventmarkedsføring.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg