Readymade er en masseprodusert gjenstand som får kunstnerisk betydning ved at den tas ut av sin opprinnelige kontekst og settes inn i en ny sammenheng. Dette kan for eksempel gjøres ved å presentere readymaden på en kunstutstilling.
En 'readymade' trenger ikke tilfredsstille tradisjonelle og akademiske forventninger om komposisjon og «god smak». Den kunstneriske idéen og det tilfeldige valget av gjenstanden er det viktigste.
Betegnelsen readymade ble introdusert omkring 1915 av den franske kunstneren Marcel Duchamp, og gjelder i første omgang hans egne readymades fra årene 1913 til 1921. Duchamps teoretiske tankegang og skapende handling ble over tid godtatt og anerkjent, og har helt frem til samtidskunsten vært en meget sentral del av kunstnerisk virksomhet, særlig i vestlige land.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.