Rallarer
Rallarer brukte arbeidssanger for å koordinere arbeidsrytmen.
Av /Norsk industriarbeidermuseum.
Lisens: CC BY NC 4.0
En gang rundt 1914 var denne gjengen med rallere i gang med å hogge stein til dammuren ved Skjeggestad i Hordaland. Mennene tok seg her en pause fra det blytunge arbeidet for å smile til fotografen. To bærer rallarhatter, og flere har såkalte «blekingemössar» – luer med blanke skygger. Luene tyder på at de var steinhoggere fra Blekinge i Sverige.
/Kraftmuseet.

Rallar var en anleggs-/veislusk eller en omflakkende løsarbeider, særlig innen gruvedrift og ved bygging av jernbane, veier og anlegg, hovedsakelig i perioden 1870–1920.

Ordet rallar kommer muligens fra det svenske ordet ralla som betyr trillebår, eller er avledet av det svenske ordet rallväg – jernbane. Ordet rallar kom i bruk først etter 1900 fordi mange anleggsarbeidere var svenske arbeidsinnvandrere. Begrepet har så satt seg fast til å gjelde en spesiell type arbeidere særlig knyttet til jernbanebygging som for eksempel Kongsvingerbanen (1858–1862), Ofotbanen (1883–1902) og Bergensbanen (1883–1909).

Hva gjør en rallar til en rallar?

/Norsk Industriarbeidermuseum.

Anleggsslusken eller rallaren var en ufaglært mann på en lite stedbunden, midlertidig arbeidsplass. Fordi arbeidet som skulle utføres ikke krevde fagutdanning, var det ofte mange om beinet på samme sted. Arbeiderne sto i hard konkurranse med hverandre, og arbeidsgiverne brukte konkurransen for å presse lønningene nedover.

Et typisk trekk ved rallarene var deres radikalisme. De sto ikke med lua – eller snarere den typiske rallarhatten – i hånda, slik som for eksempel arbeidere med familier på stabile, stedbundne arbeidsplasser gjorde. Når det oppsto uenighet eller misnøye, pakket de sakene sine og takket for seg. Som unge, enslige, sterke og uvørne karer satset de på at det var liknende arbeid å få et annet sted.

Rallarene bygde først midlertidige arbeids- og bosteder med boligbrakker og verksteder, deretter gikk de i gang med å bygge for eksempel kraftstasjoner og samferdselsårer.

Det var mange ulike typer håndarbeid på arbeidsplassene, men mange rallarer var fjellsprengere. Rallarene arbeidet med enkle boremaskiner, hakke, spade og trillebår. Sjøl etter en viss maskinisering utover på 1900-tallet, forble arbeidet fysisk tungt og risikofylt. Lovverket ga ikke arbeiderne noe vern, og den enkelte var i stor grad ansvarlig for sin egen sikkerhet og helse.

Arbeiderne bodde tett sammen under svært enkle forhold. Arbeids- og leveforholdene på anlegget ga arbeiderne et kulturelt særpreg og fikk dem til å utvikle en særegen identitet og fellesskap, med vekt på solidaritet, ærlighet og raushet. Arbeiderne samlet inn penger til kolleger som ble skadet og til omkomne kollegers familie. Anleggskarene sto sammen mot ledelsen når det gjaldt overtid og lønnsdumping. Rallarer som brøt med felles normer for likhet, kunne bli utestengt fra arbeiderkollektivet.

For rallaren var det viktig å framstå som et «skikkelig mannfolk». Det hørte med at en tok noen sjanser i det farlige arbeidet, bagatelliserte smerter, fysisk utmattelse, «umandige følelser» og kunne «slenge med leppa». Lokalsamfunnene, hvor rallarene bodde så lenge anleggsarbeidet foregikk, var ofte skeptiske til de omflakkende, barske mennene. Skepsisen kunne ofte overkommes når menneskene ble bedre kjent med hverandre.

Selvorganisering av løsarbeidere

Olav Strøm
Olav Strøm (1866–1963).
Olav Strøm
Av /𝒲.

Hans Berntsen (1870–1939) spilte en avgjørende rolle for at anleggsarbeidere og andre arbeidere uten fagutdanning gikk sammen og dannet lokale fagforeninger og et fagforbund, en paraplyorganisasjon for de lokale fagforeningene.

/Norsk Industriarbeidermuseum.

Anleggsarbeiderne sees ofte på som kjernen i den moderne norske arbeiderbevegelsen. Det var særlig to forhold som førte til at arbeiderne fant sammen og sto sammen. Det første var kontraktørene. Kontraktørene var mellommenn mellom oppdragsgiver (for eksempel staten) og arbeideren. De presset lønningene nedover, presset arbeiderne til å arbeide med høyere risiko, og valgte bare de yngste og sterkeste blant de konkurrerende arbeiderne, mens de eldre og ikke fullt så sterke ble tilsidesatt.

Anleggssluskene hatet kontraktørene, og tusenvis signerte underskriftslister mot dem som så ble sendt til Stortinget og regjeringen. Underskriftskampanjene bidro sterkt til å skape fellesskap blant rallarene. Det trengtes aktivister, komiteer og foreninger for å gjennomføre innsamling av underskriftene. Og det oppsto solidaritet på tvers av generasjonene: De yngre skjønte rett og slett at også de raskt ville bli gamle og tilsidesatt.

Det andre forholdet som styrket samholdet blant rallarene var det høye antallet alvorlige arbeidsulykker på anleggene. De som ble alvorlig skadd, hadde ikke andre utveier enn å gå til fattigkassa eller tigge blant arbeidskameratene. Arbeiderne forsto at kollektive pensjonskasser ville gi den enkelte et bedre vern mot risikoen for fattigdom når uhellet var ute. Veiarbeidere på Sør- og Vestlandet og i Trøndelag dannet egne foreninger som hadde pensjonskasser som fanesak. Representanter for disse foreningene møttes til et landsmøte i Kristiansand i 1893.

Norsk Arbeidsmandsforbund

På landsmøtet ivret anleggsslusken Olav Strøm (1866–1963) fra Elverum varmt for sosialismen og innmeldelse i Det norske Arbeiderpartiet. Strøm ble tilsatt som sekretær for Arbeiderpartiet høsten 1893 og arbeidet i et år for å få arbeidere til å melde seg inn i partiet. Han oppildnet anleggsarbeidere på Hamar–Sel-banen i Gudbrandsdalen til å danne egne foreninger. Disse var samtidig fagforenings- og partilag. Da Strøms tid som sekretær var over, fortsatte han å arbeide som slusk i Gudbrandsdalen og fortsatte med å få rallarer til å danne lokale fagforeninger.

De ulike foreningene som Olav Strøm var med på å danne, var på sin side med på å stifte en paraplyorganisasjon for alle de ulike lokale fagforeningene i landet. I 1895 møttes sju fagforeninger, fem av dem fra Gudbrandsdalen, som representerte 200 rallarer, for å danne Det norske Vei- og Jernbanearbeiderforbund. I 1898 vedtok forbundet å utvide hvilke arbeidere de skulle organisere og endret navnet til Det norske Sten-, Jord- og Bergarbeiderforbund. Enda et navneskifte fant sted i 1900, da forbundet tok det navnet som det fortsatt har i dag, nemlig Norsk Arbeidsmandsforbund. Samtidig vedtok forbundet å slutte seg til Arbeidernes faglige Landsorganisasjon (forløperen til dagen LO).

I 1895 gjorde Det norske Vei- og Jernbanearbeiderforbund et nybrottsarbeid med å organisere løsarbeiderne. Fagforeningene som fantes før 1895 var foreninger for arbeidere med samme faglige utdannelse. Men anleggsarbeiderne hadde som regel ingen fagutdanning. De var ufaglærte. De bodde sjelden i by, men i grisgrendte strøk, og var de første som spredde sosialistiske tanker utover landet.

Ved siden av nevnte Olav Strøm spilte Hans Berntsen (1870–1939) en viktig rolle for organisering av anleggsarbeidere. Akkurat som Strøm var også Berntsen sjøl anleggsslusk, noe som ga hans agitasjon høy troverdighet. I 1898 ble han ansatt som agitator i Arbeiderpartiet, og i de følgende årene reiste han fra anlegg til anlegg og sted til sted mellom Trondheim og Lofoten for å danne partilag og fagforeninger. I løpet av omtrent 14 år oppildnet han arbeidere til å danne om lag 400 foreninger, i all hovedsak fagforeninger. Norsk Arbeidsmannsforbund ble, ikke minst takket være Berntsens arbeid, etter århundreskiftet det største forbundet i Arbeidernes faglige Landsorganisasjon (forløperen til dagens LO). I 1895 hadde forbundet som nevnt 200 medlemmer, i 1905 hadde det økt til 10 000 og to år senere 25 000 medlemmer.

Som et særtrekk for anleggsarbeidernes organisasjoner kan det nevnes at syndikalismen stod sterkt i rallarmiljøet, med påvirkning fra blant annet svenske rallarer. Norsk Syndikalistisk Føderasjon, stiftet i 1916, var aktiv i Nord-Norge og blant anleggsarbeiderne ved Rauma-, Røros- og Sørlandsbanen.

Mange av problemene løsarbeiderne hadde med å organisere seg, og som i perioden 1945–1980 syntes å være tilbakelagt for godt, har kommet tilbake med nyliberalismen fra og med 1980.

Rallarkulturen i kunsten

Rallarkulturen har ofte vært et tema innen kunsten. Mest kjent er kanskje Kristofer Uppdals roman Dansen gjenom skuggeheimen (1911–1924) som ble filmatisert i 1979 med tittelen Rallarblod. Det fins også en rekke kulturminner om rallarene, blant annet rallarviser og den 80 kilometer lange anleggsveien som ble til omkring 1900 i forbindelse med byggingen av Bergensbanen – kalt Rallarvegen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bull, Edvard d.y. (1989): Arbeiderklassen blir til (1850–1900). Arbeiderbevegelsens historie i Norge, bind 1. Oslo: Tiden Norsk Forlag
  • Halvorsen, Solveig og Jensen, Lill-Ann (1995): Arbeidsfolk. Norsk arbeidsmandsforbund. Oslo: Norsk Arbeidsmandsforbund
  • Helsvig, Kim Gunnar (2021): Norsk Arbeidsmandsforbund 1980–2020. Makt og motstand i hyperkapitalismens tid. Oslo: Pax
  • Niemi, Einar; Myhre, Jan Eivind; Kjeldstadli, Knut (2003): I nasjonalstatens tid, 1814–1940. Norsk innvandringshistorie, redaktør Knut Kjeldstadli, bind 2. Oslo: Pax
  • Odlaug, Kåre, (1955): Norsk arbeidsmandsforbund gjennom 60 år, tre bind. Oslo
  • Schjerpen, Kristine (2011): Real «slusk» og barske karer: solidaritet og maskulinitet blant arbeiderne på vannkraftanlegget Nedre Vinstra 1947–1952. Mastergradsoppgave i Kulturhistorie. Oslo: Universitetet i Oslo

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg