Radioen er et massemedium. I Norge er radioen et av de største massemediene, rundt 48 prosent av alle nordmenn lytter til radio en gjennomsnittsdag (2019).

Historikk

Den første radiostasjonen ble etablert i Pittsburgh, USA, i 1920. I årene som fulgte utviklet radioen seg til å bli et betydningsfullt massemedium. Det nye mediet hadde sin gullalder i 1930- og 1940-årene, og spesielt andre verdenskrig ble viktig for radioens gjennombrudd som nyhetsformidler. I Norge var radioen, før fjernsynet kom i 1960, en sentral og samlende faktor i samfunnslivet fordi nordmenn lyttet til de samme nyhetene og de samme underholdningsprogrammene.

De viktigste trekkene ved radioen de første tiårene var at den var internasjonal og grenseoverskridende på en helt annen måte enn andre medier, at den nådde et stort antall mennesker samtidig, og at den var et utpreget sosialt medium; radioapparatene var store og tunge møbler som fikk en sentral plass i hjemmene. Folk samlet seg rundt radioapparatene for å lytte. Med innføringen av transistorradioen i 1960 ble radioapparatene flyttbare og lyttingen mer individuell, slik at det sosiale aspektet for en stor del forsvant.

Radio i Norge

Et privat selskap, Kringkastingsselskapet A/S, startet i 1925 de første ordinære radiosendingene i Norge, men åtte år senere fikk Norsk rikskringkasting (NRK) monopol på all kringkasting.

Fram til 1981 fantes det kun én radiokanal i Norge. Da fjernsynet ble en sterk konkurrent til radioen, valgte mange europeiske kringkastingsselskaper å satse på en egen kanal med musikkradio. NRK valgte isteden i 1960- og 1970-årene å utvikle distriktsradioen, noe som da var i tråd med de politiske signalene fra Stortinget.

I 1981 startet prøvesendingene til NRK P2, og samme år ble lokalradiosendinger (tidligere kalt nærradio, nærradiosendinger) tillatt. Fram til dette tidspunkt hadde NRK Radio jevnt og trutt mistet lyttere til fjernsynet; i slutten av 1970-årene var det for første gang flere som så fjernsyn enn som lyttet til radio i Norge.

Etableringen av NRK P2 og nærradioene førte til at flere hørte på radio, men bare for en kort tid. I 1993 skjedde det igjen store forandringer i norsk radio: NRK opprettet en ny kanal, P3, spesielt rettet mot yngre lyttere som NRK ønsket å vinne tilbake fra lokalradioene. Den første rikssdekkende reklamefinansierte radiokanalen, P4 – Radio Hele Norge, ble også etablert i 1993, og oppnådde raskt en betydelig andel av radiolytterne. Enda en riksdekkende reklamefinansiert kanal, Kanal 24, nå Radio Norge, ble etablert i 2004. Antall lokalradioer var i 2006 noe over 5000, tallet har senere gått betydelig nedover.

Overgang til DAB i Norge

DAB er em forkortelse for Digital Audio Broadcasting, det vil si digital radio. Første generasjons forbrukermottakere kom på det norske markedet i 1997. De første DAB+-sendingene startet i 2010.

I 2017 ble mesteparten av det gamle FM-nettet slått av og erstattet med DAB+. Overgangen var svært omdiskutert. Norge, Storbritannia og Sveits er per 2020 landene som har satset på digital radio, og har tilnærmet full dekning med sendere.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg