Profilering er å skape og opprettholde en identitet og omdømme av et foretak, organisasjon, destinasjon eller produkt.

Det vil kunne ha en positiv innvirkning på interne relasjoner så vel som på relasjoner til kunder og andre forbindelser i tillegg til foretakenes egne produkter. Produktprofilering bidrar til å skape produktets identitet og image og gjøre det gjenkjennelig som et attraktivt alternativ til konkurrerende produkter. Markedskommunikasjon benyttes til å vedlikeholde bedriftens og produktenes omdømme og relasjoner til marked og samfunn. Et reklamebyrå eller designbyrå benyttes til å utføre produksjon av helhetlige prosjekter for bedrifts- og produktprofilering for oppdragsgiverne.

Et eksempel er profileringen av Norge som turistmål i utlandet: For statsbudsjettet i 2018 bevilget regjeringen 231 millioner kroner til dette formålet. Målsetningen med markedsføringen av merkevaren Norge er å øke kjennskapen til og kunnskapen om Norge, slik at potensielle turister får en positiv oppfatning og velger Norge som reisemål.

Resultat av profilering kan kontrolleres ved hjelp av fokusgruppe eller spørreskjemametode der representanter for målgruppen blir bedt om å vurdere foretakets og/eller produktets relative posisjon med hensyn til kvalitet, moteriktighet, pris eller lignende. Dersom resultatet viser avvik fra ønsket profil kan bedriften ta grep for å rette opp profilen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg