Pressgruppe er en midlertidig og relativt uformell organisasjon eller gruppe som arbeider for å påvirke samfunnsutviklingen eller politikken i en bestemt sak. Pressgrupper har i flere tilfeller utviklet seg til å bli mer permanente og formelle interesseorganisasjoner eller politiske partier, men kan også være relativt flyktige og kortvarige fenomener. Pressgrupper kan ha enkeltpersoner som medlemmer og initiativtakere, men kan også være et samarbeid mellom flere mer permanente og formelle organisasjoner. En alternativ betegnelse er interessegruppe.

Faktaboks

Også kjent som

interessegruppe

Pressgrupper kan legge vekt på ulike former for aktiviteter, der noen av dem legger vekt på demonstrasjoner og andre politiske aksjoner og markeringer, mens andre legger mer vekt på å påvirke politikere og andre beslutningstakere mer direkte med lobbyvirksomhet og deltakelse i forhandlinger, høringer og offentlige utredninger. I Norges politiske system, der forhandlingsøkonomi og politiske aksjoner inngår i et system preget av korporativ pluralisme, vil pressgrupper av den siste typen utøve stor grad av påvirkningskraft på utformingen av politiske vedtak og beslutninger.

I enkelte sammenhenger har selve betegnelsen pressgruppe blitt oppfattet å ha negative konnotasjoner, knyttet til grupper som ikke bare ønsker å påvirke, men også manipulere offentlig beslutningsvirksomhet til gruppens fordel. Et berømt eksempel på en slik type pressgruppe er Citizens United i USA, som navnet til tross er en sammenslutning av svært velstående og høyreorienterte bedriftseiere knyttet til Det republikanske partiet, som siden 1980-tallet har arbeidet for å oppheve reguleringer og begrensninger for hvordan det private næringslivet kan påvirke politikere og politiske valg, og som i stor grad har lykkes med dette arbeidet. Fordi betegnelsen pressgruppe kan oppfattes negativt, har det derfor i statsvitenskap blitt vanligere å bruke den mer nøytrale betegnelsen interessegruppe.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg