Posisjonering er å skape en bestemt oppfatning og omdømme i folks bevissthet av et produkts egenartede egenskaper på en slik måte som gir produktet en posisjon i forhold til tilsvarende egenskaper ved konkurrerende produkter.

Et vaskepulvermerke kan for eksempel posisjoneres relativt til andre merker med hensyn til skånsomhet, vaskekraft, allergisikring, flekkfjerning og pris. Posisjonering er tydeligst i markeder der produktene er identitetsskapende for innehaveren, for eksempel i bilmarkedet: Volvo er «sikkerhetsbilen», og BMW er «kjøreglede».

Emballasjedesign og produktets utseende vil også kunne kommunisere en posisjon i forhold til for eksempel brukervennlighet, trygghet og så videre. Hensikten er å skape en dertil egnet image av produktet og dets egenart i forbrukernes bevissthet og dra nytte av tidligere investeringer. Både formen og innholdet i budskapet relateres til behov og livsstil som gjør seg gjeldende i målgruppen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg