Den grunnleggende sosiale enhet, utover kjernefamilien, var slektsgruppen eller klanen. Blant de nordlige folkegruppene, som tlingit og haida, ble slektskap regnet matrilineært, det vil si gjennom morslinjen. Klantilhørigheten var av stor identitetsmessig betydning ettersom sanger, danser og andre kulturelle uttrykk ble regnet som de ulike klanenes eiendom. Likhet og forskjell kom således til et rituelt uttrykk som samtidig poengterte klanenes komplementære funksjon i forhold til hverandre og helheten.
Mest synlig var de billedmessige fremstillinger av klantilhørigheten gjennom utformede «emblemer» på hus, kanoer og husgeråd. Disse utsmykningene var dyrefigurer med mytisk betydning, for eksempel ørn, ravn, bever, bjørn og spekkhogger. De var mystiske vesener i beretninger om slektsgruppers tilblivelse og historie.
Mest dramatisk kom dyresymbolikken frem i de berømte totempålene som tjente som inngangsportal og kjennemerke på klanhuset, felleshuset for klanmedlemmene og deres familier. Betegnelsen «totempæl» er altså noe misvisende, da dyrefigurene ikke tjener som «totemer» i «klassisk» antropologisk forstand, det vil si som mytiske stamfedre for klanen. Mange av folkegruppene på Nordvestkysten vedlikeholder fortsatt en livskraftig tradisjon som treskjærere og billedhuggere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.