Merkevarebygging er alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (image og omdømme) av en varemerkebeskyttet vare eller en tjeneste med navn/logo i folks bevissthet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere merkevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen.

Faktaboks

Også kjent som

Engelsk: Branding

Områder

Konkurranse om å bli lagt merke til og skille seg ut på en fordelaktig måte gjelder ikke bare merkevarer, men også bedrifter, personer, institusjoner og organisasjoner. Følgelig ser en i dag eksempler på at omdømmebygging av profilerte artister, politikere og politiske partier i presse og TV, har klare likhetstrekk med merkevarebygging. Med innføringen av sosiale medier (Facebook, Twitter) skjer merkevarebyggingen også helt ned på enkeltindividnivå.

Systematisering

For å systematisere merkevarebyggingen er det en utbredt praksis å dele arbeidet i fire: verdigrunnlag, visjon, misjon og strategi.

  1. Verdigrunnlaget er grunnleggende, altgjennomtrengende og forankrede standarder og oppfatninger som avspeiler og påvirker alle sider av virksomheten.
  2. Visjon er svaret på virksomhetens langsiktige mål, en ledestjerne.
  3. Misjon er svaret på hvorfor virksomheten eksisterer og hva markedet vil gå glipp av, dersom den ikke eksisterte.
  4. Strategien er svaret på hvilke tiltak virksomheten skal sette i verk eller benytte for å nå målet.

Arbeidsmetodikken er ikke forbeholdt store virksomheter, men handler om et tankesett som alle kan benytte, uansett størrelse.

Eksempel

Et eksempel fra dansk næringsvirksomhet, Dansk Design Center:

  1. Visjon: At danske virksomheter og offentlige aktører blir verdens beste til å omsette designkunnskap til verdiskapende produkter og tjenster.
  2. Misjon: Å utvikle kunnskap om og aktivt fremme strategisk bruk av design rettet mot danske virksomheter og offentlige aktører samt å merkevarebygge dansk design.
  3. Verdigrunnlag:
  • Substans: 
Dansk Design Center er garanti for høy faglig kunnskap.
  • Energi: 
Dansk Design Center er positivt og nytenkende.
  • Øjenhøjde: 
Dansk Design Center møter folk der de står.

  • Brobygger: 
Dansk Design Center arbeider for at skape positivt samarbeid og sammenheng.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg