Kvalitetssikring er planlagte og systematiske aktiviteter som gjøres for å oppnå at et produkt eller en tjeneste vil oppfylle kravene til kvalitet. Kvalitetssikring er en del av en organisasjons kvalitetsstyring.

Et sentralt element i kvalitetssikring er å inneha god kunnskap om produksjonsprosessen og kundepreferanser. Denne kunnskapen må brukes til å lage standarder og rutiner, som blir utgangspunktet for opplæring, manualer, instrukser og ikke minst kontrollhandlinger.

Kvalitetssikring omhandles i flere ulike fagfelt, herunder organisasjonsteori så vel som ulike teorier innen økonomistyring. Det er også flere konsepter som omtales mye innen begge områdene og som omhandler eller er basert på kvalitetssikring. Eksempler er «Total Quality Management», «Just In Time», «Target Costing» og «Six Sigma».

I tillegg til å jobbe med interne prosesser inngår også eksterne sammenligninger (benchmarking) som et viktig element i kvalitetssikringen. Eksterne sammenligninger kan gi nye ideer og inspirasjon til hva det er mulig å oppnå, samt hvordan kvalitetssikring kan gjøres forskjellig og innføres på nye områder.

Kvalitetssikring vies stadig mer oppmerksomhet, både i privat og offentlig sektor. Det har for eksempel skjedd en betydelig innskjerping og forbedring i praksis innen utdanningskvalitet og krav til kontinuerlige kvalitetsforbedringer. Det samme er tilfellet med andre felt som helse, avfallsbehandling og gjenvinning, klimautslipp, matproduksjon og matservering.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg